justmejustnow

Alla inlägg under maj 2011

Av justmejustnow - 29 maj 2011 22:30

vecka 26

graviditetssymptom: sammandragningar, foglossning

vikt: ca 72,5kg visade vågen hos mamma, men jag vet inte jag..

motion/träning: måndag crosstrainern 30min + styrka, onsdag gymmet 60min (cykla och styrka bl.a.)


Magen har varit bättre denna vecka. Har kunnat gå på toa som vanligt, dvs varken förstoppad eller ens särskilt jättetrög som den varit senaste veckorna. woho!

Hehe, inte ett dugg intressant för folk att läsa men ändå. ;)

Sammandragningarna har dock varit ett problem. Sen i fredags har dom varit riktigt obehagliga och jag har ofta varit tvungen att nästan andas igenom dom så att säga. Men dom gör inte ont, och det känns lite bättre nu ikväll, så förhoppningsvis slipper jag ringa barnmorskan imorn. Ska ändå dit snart så..

Pga sammandragningarna har jag inte kunnat motionera denna vecka. Känner mig skitlat! :( Men vad sjutton kan jag göra åt det? Nada! Vila, vila, vila...!!

Av justmejustnow - 23 maj 2011 21:30

Magen växer på. Ja annat vore väl konstigt. Jag kan fortfarande bli chockad när jag vaknar, att magen inte längre ser ut som förut. Men jag har inte mått dåligt över det, så antingen tar jag väldigt hårt på när andra påminner mig om att jag är stor, eller så var det bara hormonerna som spökade igår, för efter en hel dag bland folk blev jag sedan jätteledsen när vi kommit hem. Jag började grina och sa till Mannen att jag mår dåligt över magens storlek, att jag inte vill att den ska växa så fort. Han tröstade mig med att säga att jag inte alls är så stor än, att jag är jättefin och kommer att vara fin när jag blir större också, och att han älskar mig väldigt mycket. :) Det hjälpte faktiskt, haha. Idag är jag därför glad igen. Men å andra sidan har ingen kommenterat magen idag. ;P Iaf så mår jag inte lika dåligt över att jag kommer bli större, och tycker inte att jag är särskilt stor än. Inte större än vad man bör vara i vecka 26. :)

Av justmejustnow - 20 maj 2011 15:30

Nu jävlar är det dags!

För att inte ligga flera månader efter med "ihoplappandet" efter förlossning så är det frånochmed nu (igår) daglig bäckenbottenträning som gäller! Knipa, höftlyft, skjuta rygg, pressa svank - ja och allt vad dom heter. Det är ju inte jobbigt, bara tråkigt. Men nåde mig om jag inte gör dessa övningar varenda jävla dag!


Har haft lite mer ont än vanligt i bäckenet senaste tiden, plus lite annat. Har därför vilat från allt. Men nu har jag fått veta att stillasittande förvärrar foglossningen, så det var bara att hoppa upp på cykeln igen.

Igår cyklade jag därför 40min. Hade inte cyklat på över en vecka innan dess, så jag tyckte att det var jobbigare än vanligt och därför gick långsammare, vilket kanske inte var så konstigt med tanke på att jag tappat rutinen lite. Men när jag kom hem och såg på klockan så märkte jag att jag cyklat fortare än vanligt. haha, inte konstigt att jag var så trött då! :) Det var iaf skönt att ha kunnat motionera igen och jag märkte hur pigg och glad jag var efteråt - mycket piggare än jag varit under tiden jag inte rört på mig. Blev även 30min styrketräning igår, första passet med mina nya fina små hantlar i olika färger. Man blir glad och pepp bara av att se dom, hihi. Åh så bra jag mår! :)


vecka 25

graviditetssymptom: förstoppning, foglossning, sammandragningar, nästäppa

vikt: 72,1kg hos BM 16maj (v24+0)

motion/träning: måndag styrketräning 30min, torsdag cykla 40min +styrka 30min, fredag styrketräning ca 25min

Av justmejustnow - 16 maj 2011 19:00

Var idag på mitt tredje besök hos barnmorskan.

Mannen följde med för första gången, han ville väl visa att han fanns eller nåt. ;)

Bebishjärtljudet var normalt, livmoderstorleken (SF-måttet) var också normalt, blodsockret var normalt (slipper järntabletter - wiho säger magen!!), och även denna gång var vikten helt okej (1,3kg uppåt sen 19april, dvs inte alls så jättefarligt som jag trott). Jag blev dock förbannad över blodtrycket som var högt - inte enligt barnmorskan utan mig själv. Aldrig i hela mitt liv att undertrycket ska vara högre än 75, men idag var det 85. Så hon fick ta om det efter ett tag, och då hade det gått ner till 80. Jag skyller på att jag nyligen hade gått i trappor och blivit andfådd.

Fast en graviditet ska ju tydligen vända uppochner på allt, så varsågod då! :S


När Mannen kom hem från jobbet idag så for vi och köpte vår första bebispryl.

Jag vet att andra blivande mammor redan köpt mängder av grejer när dom varit i vecka 25, men personligen har jag velat vänta med bebissakerna. Jag har iaf alltid sagt att det första inköpet skulle göras tillsammans så idag var det dags. :) Det blev en velourdress som jag haft ögonen på jättelänge, plus en snuttefilt/nalle som Mannen tyckte att plutten ska ha.


Detta var alltså vårt första inköp, men hemma har vi faktiskt redan några saker. Bland annat så fick vi världens mest underbara vagga när vi fyllde år, som min systers man själv har gjort. Sedan har mamma gett oss påslakanset, lakan och familjeläkarboken (som jag önskat mig länge), min syster har gett oss vällingburk, en napp (som det står volvo på, hihi) och måltidsset. Har jag glömt nåt?

Jo! Min favoritdress från då jag själv var liten. Var bara tvungen att behålla den! :) Ja, och så har vi turen att få låna t.ex vagn och andra grejer av mina snälla systrar som inte själva behöver sakerna just nu. Jag skriver "just nu" istället för "längre", för jag har ingen aning om vart storken flyger efter att den varit hos mig. ;)

Av justmejustnow - 15 maj 2011 23:00

vecka 24

symptom: foglossning, trög mage/förstoppning, sammandragningar, läckande bröst, nästäppa, lite halsbränna,

vikt: nånstans 71-73kg tror jag? (vågen på gymmet lever sitt eget liv..)

motion/träning: måndag cykla 40min, tisdag cykla 40min


Oj, nu har jag många punkter att skriva om:

1. Var till sjukgymnasten i onsdags för min foglossning. Fick det positiva beskedet att jag kan träna hur som helst så länge det inte gör ont i vare sig bäckenet eller i magen. Jag får tillochmed göra vanliga sit-ups, bör inte gå ända upp men små rörelser går jättebra. Märkte dock i fredags att magen blir alienformad när jag spänner den i liggande ställning (buktar ut i mitten - jätteobehagligt att se) så jag vågar inte trots att jag får.

Det enda negativa med besöket hos sjukgymnasten var konstaterandet att jag inte kan använda foglossningbälte, vilket troligen hade varit mycket till hjälp med tanke på hur ont jag har. Meeen jag blev inte direkt överraskad - har man fel kroppsform så har man..!


2. Sammandragningarna har blivit fler senaste veckan. När jag först började känna av dom för ett par veckor sedan så var det när jag t.ex cyklade, vilket verkade helt normalt för jag ansträngde mig ju. Nu kommer en sammandragning bara jag står och diskar. Eller bara jag tänker på att behöva diska, typ. :/ Så jag får stanna upp i det jag gör eller ta det lugnare. Enligt barnmorskan är det inte alls farligt, det är ju meningen att magen ska träna inför förlossning, men eftersom jag får dom så lätt redan så vill jag nog ta det lugnare.

(Det är dels pga detta som jag inte tränat mer än måndag och tisdag denna vecka. Har inte riktigt känts bekvämt. Plus att foglossningen har varit lite extra besvärlig..)


3. Förstoppning. Ja usch vilka besvär man ska behöva ha under graviditeten!

Det är inte alltid lika illa såklart. Men magen känns väldigt ofta tung och obekväm, och det är inte pga storleken (än!), utan just pga tarmarna och det där. Och ibland får man ju magknip vilket gör ondare än magknip utan graviditet. Ja, detta är mitt största problem just nu eftersom det känns mer eller mindre varje dag. Magen kan sällan slappna av, och att gå omkring och känna sig uppblåst och obekväm irriterar mig eftersom jag såklart vill kunna njuta och äta som vanligt.


4. Plutten lever om i magen så att det känns mer än förut, och det rör sig ibland på flera ställen samtidigt. Jag kan också känna när plutten sträcker på sig, för då stramar det åt både höger och vänster så att magen blir bred. Det gör nästan lite ont faktiskt. :)

Jag tycker mig börja känna av ett visst sovmönster i magen. Det är inte sparkande hela dagen utan det är under morgon, middag och läggdags som det är mycket gymnastik. Annars kommer bara nån spark då och då under dagen.

Många säger att det är så mysigt med sparkarna, men jag tycker inte det. Jag längtar såklart jättemycket efter min lilla bebis men att vara gravid är inte min grej. Att bli tjock och känna konstiga saker från magen, haha, näe det är mest obehagligt tyvärr! Men jag stannar ändå gärna upp när jag går förbi spegeln, och lyfter på tröjan. hihi. För magen är ganska så "söt" än så länge. Men ju större den blir desto fortare lär jag väl kuta förbi spegeln. ;)


Ja det var väl allt för denna vecka! puss och kram :)

Av justmejustnow - 12 maj 2011 22:30

Magen fortsätter växa.

Förra bildparet (som jag visade i ett inlägg för två veckor sedan) bestod av v19 och v20. Denna gång visar jag samma bild från v20 samt en bild från idag, v24.

 

(magen med 4 veckors mellanrum)


Jovisst har den ju vuxit, men på bild ser skillnaden åter igen fjuttigt liten ut. :/

Av justmejustnow - 8 maj 2011 23:00

vecka 23

graviditetssymptom: foglossning, trög mage/förstoppning, sammandragningar, läckande bröst, lite halsbränna, flytningar,

vikt: ?

motion/träning: måndag crosstrainern 30min, tisdag cykla 30min + styrka, onsdag crosstrainern 30min + cykla 40min + styrka, fredag crosstrainern 40min + styrka


Jag provade som sagt att träna mer per dag, men kroppen sa ifrån. I onsdags gick det bra att både cykla och crosstraina, men under torsdagen hade jag ont i både magen och bäckenet. Så det blev nästan ingen mer träning under veckan. Har vilat hela helgen nu, imorn är det måndag och då tänkte jag försöka igen. Vill ju som gärna kunna göra längre pass, eller iallafall träna varje dag. Kom igen nu magen!

Av justmejustnow - 6 maj 2011 20:15

Som jag skrivit i min vanliga blogg så går det än så länge jättebra för bäckenet att både cykla och köra på crosstrainern, så därför tänkte jag försöka öka träningsdosen lite. Det typiskt dumma är nu bara att jag har börjat få sammandragningar. Det går t.ex inte en cykeltur utan att jag får en, vilket är ganska obehagligt. Frånochmed igår har sammandragningarna även känts lite onda, vilket innebär att jag måste ta det lugnt. Så den där ökningen får jag nog strunta i. Men med lugnare tempo kanske jag iaf kan träna varje dag så jag kan behålla rutinen? Hoppas!


Har även börjat med lite styrketräning i brist på annat. Har inte vågat styrketräna ALLS sen jag blev gravid men nu tar jag mod till mig. Ska bl.a försöka köra ett litet axel- och armprogram ett tag framöver, ska även be om några core-övningar av sjukgymnasten när jag ska dit nästa vecka. (Coreövningar tränar mag-, bål- och ryggstabilitet för den som undrar.)


Nu ska jag dra med mig Mannen ut på en cykeltur, hoppas inte magen säger ifrån.

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards