justmejustnow

Alla inlägg under april 2012

Av justmejustnow - 30 april 2012 22:30

Här kommer månadens lista om Hugo. 

Till skillnad från förut, då jag bara lagt till saker, så börjar jag nu ta bort saker som kanske ännu gäller fast som tar onödigt med plats i listan (ex: "kan rulla från mage till rygg - lär ju inte SLUTA kunna det liksom), samt saker som inte gäller just nu (t.ex. så gillar han nog fortfarande innebandy, men vi har ju inte sett nån match denna månad så den tar jag bort). Saker som INTE gäller längre tar jag såklart bort eller byter ut. (Påminner som vanligt om att nya/ändrade saker har denna färg.)


gillar:

allt han äter

att träffa (och charma) folk

att man dansar och sjunger (favoritlåtarna är imse vimse spindel och Ducktales theme song)

att prata

att stå

att se på TV

att bli kittlad

att se tvättmaskinen snurra

att sitta framför spegeln och titta, pussa och slå på den

att läsa kvällsbok

att titta på allt ute

att gunga! 


gillar inte:

att bli påklädd ytterkläderna

att behöva vänta på maten

att ligga/sitta i vagnen innan vi kommit ut


kan: 

- rulla och snurra sig runt samt åla i sidled och bakåt

- dra sig framåt (men har bara gjort det nån gång än så länge)

- sitta själv hur länge som helst nu 

- ta sig upp till stående genom att ta tag och dra

- sträcka ut armarna när man säger "kom", eller om han själv vill till nån

- ge puss och kramas

- viska

- dricka själv ur pipmugg

- sitt namn


har:

storlek 74 i kläder

fortfarande storlek 4 på blöjor

nu en längd på 70cm och en vikt på 9170g


säger:

- konsonant och vokal ihop (dadadada osv),

- brumljud med tungan (låter som en traktor),

- hostar ("höh höh höh") - tydligen ett roligt ljud att göra :)

- "Ord" han säger är: dattdatt, ädä´, atta, mamma

Och så det glada långa, ljusa pipskriket som han länge gjort.


sover:

- på natten i egen säng från ca 20:00 till (senaste veckan) ca 04-05, ammas eller bara ligger nära mig för att (förhoppningsvis) somna om och sova vidare ett par timmar till.

- på dagen i sin säng eller i vagn 2 stunder på max 1 timme vardera (senaste veckan 3 stunder/dag).


äter:

Ungefär såhär:

(ammas innan vi kliver upp) 

08:30 grötportion + frukt + vatten

11:00 matportion (puréade rotfrukter, grönsaker m.m) + vatten

14:00 ammas

16:30 matportion + vatten

19:00 gröt + frukt + vatten


favoritsaker:

stora spegeln i hallen

gåbilen från farmor

gungan

mammis och pappis ;)


övrigt:

- Han trivs med att sitta och leka själv på golvet (särskilt på mornarna, vilket gör att jag kan vakna ordentligt, äta frukost och se på vakna med the voice/rix morgonzoo i lugn och ro.)

- Han gillar att vara bland folk, och visar alltid upp sin bästa sida när vi är borta (även om han egentligen kan vara trött eller hungrig). Jag tycker att han allmänt blir mer och mer glad för saker, och skrattar ofta. Han verkar allt som oftast nöjd och lycklig. :)

- Han är duktig på att äta, gapar stort till stora portioner gröt och mat. Och dricker ju själv ur muggen..  

- Nattrutinen fungerar utmärkt just nu (Tack säger mamma och pappa!), Hugo somnar ju åtta på kvällarna och sover väl Oftast till minst kl fyra utan att vi märker nåt. Dock har han senaste veckan fått problem med att somna om efter detta, men vi ska kolla om en rullgardin kan åtgärda detta.. :)

- Hugo är glad, social, flörtig, kameleont (är ofta lugn och snäll borta, men busar gärna när han får chansen), inspekterande och eftertänksam - och världens bästa godis!

Av justmejustnow - 28 april 2012 20:30

Rubriken kommer ifrån Pokémon-låten haha. Passade bra för detta inlägg tyckte jag.


Ja, lika bra att börja med det då. Idag såg jag och syrran att Hugo kan dra sig framåt. Och vem kan ha lärt oss detta? Hmm, var vi inte på kyrkis med Hampus igår tro? Jooo. Och var det kanske så att Hugo såg Hampus göra nåt liknande då? Jooo. ;) Så därav rubriken. Dom lär väl av varann, småpöjkan!

Men det lustiga är att Hugo inte verkade bry sig så mycket om varken Hampus eller nån/nåt annat igår, för Hugo var i sin egna lilla värld och lekte. Men ändåå! :)


Igår gick vi ju som sagt på kyrkis med Malin och Hampus, men med två små trötta pojkar blev vi inte kvar särskilt länge. Hugo fick sova i vagnen medan jag tog en långpromenad. Passade på att gå förbi stan; Hugo fick bland annat följa till mammas skola, men det var bara caféet och bibblan som var öppna så vi får gå dit igen på onsdag. Vi var väl ute med vagnen ca två timmar, Hugo sov större delen av tiden - han som annars bara sover en halvtimme åt gången. Trött kille, såklart, efter natten som var (för ni läste kanske förra inlägget?).

På eftermiddagen igår var vi på förskolan och hälsade på. Kändes bra, men lite overkligt att vi snart har ett dagisbarn i våran lilla familj. hihi. Kan man förresten ändra val av förskola om man redan skickat in blanketten? :S

Aja, nog om det.

Efter dagiskollen for jag och köpte nya "kuta-dojjor", och jag kände direkt att dom här ska jag ha (för dom satt som en smäck)! Tyvärr kändes dom lite trånga frami tån under vagnpromenaden imorse. :( Men jag gissar att man inte får byta dom nu när jag haft dom ute. Så det är väl bara att springa in dom då. (Ska testa imorn, förhoppningsvis blir de bättre. Hon som hjälpte mig sa faktiskt att jag inte bör ha större, vilket jag nog håller med om ändå. En halv storlek större blir för mycket. Nä, skorna får helt enkelt anpassa sig!)

Det var gårdagen det.


Idag har vi haft en heldag ute i Dvärsätt, med mestadels fint väder ändå (blev kanske lite kallt till slut). Hugos kusin Kevin har fyllt år så han blev firad, och han bjöd på gofika! Sen stannade några av oss och grillade, gott gott! När alla åkt hem så kan ni kanske gissa vilka som hängde kvar, kanske oartigt länge - jo vi! hehe :)

 

Men nu e vi hemma. Hugo somnade på en minut, han var så trött. Han var lite gnällig idag, men skötte sig rätt bra ändå när vi var borta. Go och glad mesta tiden, charmtrollet mitt! :) Eller ljuger jag nu?


Av justmejustnow - 27 april 2012 06:00

God morgon säger jag, då dagens inlägg är ett väldigt tidigt sådant!

Här har vi hunnit leka en timme redan, så jag hoppas att Hugo går med på att däcka en stund där runt åtta nån gång så att jag får göra detsamma. ;P


Hugo vaknade tidigt även igår, och därefter var han gnällig större del av gårdagen. Jag kände inte igen min lilla godis som alltid annars är en riktigt snäll gladskit. Synd synd.. :(

Och dessutom sov han inte bra nu inatt, utan skulle vakna och böka några gånger i timmen och det tog ju en stund att somna om varenda gång. När klockan var fyra vaknade han riktigt och kunde aldrig somna om, så klockan fem gick vi upp. Själv är jag så trött att ögonen går i kors, men Hugo är som vanligt.


Nej nu var jag för tidig med att säga nåt. Hugo börjar gnälla redan. :( Dags att väcka pappan för lite assistans innan jobbet tror jag! :/

Av justmejustnow - 25 april 2012 10:00

Igår gungade Hugo för första gången och det var sååå roligt tyckte han!

Bara att få sitta där och sprattla med benen var ju skitskoj, han bokstavligen skrek av förtjusning. 

Men när vi sen puttade på lite så blev han ännu mer till sig, och lät *brrmbrrm* :)

 


Apropå gunga så har Hugo äntligen kommit en liten bit närmare krypandet. Upp på knäna och gunga lite, känna efter. Jaja, han listar nog ut det där snart.. ;)


Nu ska liten kille sova en sväng. Ha en bra dag!

Av justmejustnow - 23 april 2012 19:00

Veckan som gått:


I torsdags gick vi på öppna förskolan och träffade Hampus plus några andra barn.


I fredags var vi på kyrkis.

Det ser ut som att Hugo försöker ta undan sina leksaker som Hampus fått syn på, hihi.

   


I lördags for pappis till Malmö på SMfinalerna i innebandy. Hugo och mammis såg matcherna hemifrån.

Hugo är här jättetrött men ser ändå ut att vara helt inne i det på teven. Innebandy är ju spännande.

 


Igår (söndag) följde jag och Hugo med till berg. Hugo fick träffa momma och moffa, morbror, mostrar, kusiner m.fl

Medan pappis var borta (lördag morgon till söndag kväll) så passade Hugo på att bråka lite med mammis.

Dels tog nattningen längre tid än vanligt, och dels skulle man komma på nya saker i sängen: 

  


Här är några fler bilder på min godis från den gångna veckan:

  

  

  

Av justmejustnow - 18 april 2012 21:00

Här har jag varit busig...                                      ...och här är jag på väg att vara busig.

  


Och är man busig så blir man satt i kartongen, hihi. (skojar bara, mamma kollade bara om jag tyckte om det)

  


bild 1: Att åka kundvagn är roligt. Mycket att titta på.

bild 2: Fotbollsmatch på Jämtkraft arena. Då är det bäst att sitta upp och kolla, och flina åt alla som ser en :) 

bild 3: Första promenaden i sittvagn. Satt även såhär och såg för första gången på när pappis bytte däck.

   


Jag kan suga på tårna...              ...och dricka ur muggen alldeles själv. Nåja, nästan iaf.

  


Det är roligt att sitta och rulla boll...

   


...och leka med bilar. Stora som små.

   


Byggklossar är också skoj. Det roligaste är att rasera det mamma eller pappa byggt upp.

  


bild 1: Kan ju stå en sväng om man håller i sig där man blivit ställd,

bild 2: men insåg nyligen att det finns ställen där man kan dra sig upp själv.

 


Så nu försöker jag hela tiden. Först sitter jag...    ...och sen drar jag mig upp. (hann inte ta när han stog!)

  


Somnade i mammas famn igår,                              och när jag vaknade var jag såhär mysig.

  


Herregud vad du ska pussas, mamma.                   Bäst jag pussar tillbaka.

  


Ser på TV och kramas med pappa, i pyjamasen. Så mysigt!

  


Kan mysa alldeles själv också faktiskt. I soffan.      Lyssna på radio är intressant. Var kommer ljudet ifrån?

  


Är det nåt mer ni kanske vill veta om mig? Passa på att fråga vetja! Puss och kram hälsningar Hugo ;)

Av justmejustnow - 16 april 2012 08:15

Hugo far runt på heeela golvet, och han blir allt snabbare.

Bästa tiden på dagen är timmarna just efter att vi klivit upp, för då leker han länge nöjt och pratsamt alldeles själv. :) Bonusen är att Jag får tid att sitta vid datorn samt äta frukost i lugn och ro. ;)


Igår somnade Hugo klockan åtta och sov snällt till ca tre inatt, men då vaknade han och det tog en stund innan han somnade om. Vaknade igen en timme senare och då var det likadant. Och samma sak timmen efter det, men då ammade jag honom sen tyckte jag att han somnade hårt. Men typiskt nog vaknade han ändå igen efter mindre än en timme. Runt halv sju var det iaf slutsovet. Strax före åtta klev vi upp..

Nej, det var ju ingen vidare natt kanske. :/ Vad beror detta på? Nån som vet? 

Tröttheten lär visa sig mot eftermiddan. Men nu ska jag äta frukost, efter det ska Hugo äta och sen hoppas jag att vi kan ta en vagnpromenad så han får sova.

Av justmejustnow - 15 april 2012 08:00

Jag och Hugo klev upp för en stund sen och lät Mannen sova vidare. Så just nu leker Hugo på golvet som vanligt, och jag ska se klart en film ("Immortals") som jag somnade ifrån igår kväll. 

En film kan för övrigt inte ha varit särskilt bra om jag somnat, för jag är inte den som somnar i första taget. Men Mannen sa även när han väckte mig att slutet inte "knöt ihop säcken" som man säger, och därför vet jag att jag haft rätt. Men jag ser ALLTID klart en film, så den har fortfarande en chans.. ;) 


Igår kväll somnade Hugo snällt strax efter åtta, och då blev det föräldramys framför teven med fruktsallad och glass. Tänkte vara nyttiga med frukten, men så gav jag det dumma förslaget om glass å då blev det ju ändå fel :)


Apropå igår så har vi nu äntligen bytt till sittdelen på vagnen. :S

Förut har vi alltid varit ute i samband med Hugos sovstund och då har han ju bara legat ner, så vi har ju som inte behövt byta egentligen. Men i fredags blev det ju finväder, och då var det minsann inge roligt att ligga ner längre. Så jag gick omkring med en sittande Hugo i liggdelen, och som han pratade och tittade! Fick ju dåligt samvete över att ha låtit honom varit utan detta så länge. Klart han vill se världen liksom. Dumma mamma! Så igår bytte vi. :)

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards