justmejustnow

Alla inlägg under juni 2011

Av justmejustnow - 29 juni 2011 09:15

Har just varit till barnmorskan (besök 5). Allt ser bra ut. :) 

Livmoderns tillväxt ligger precis enligt standardkurvan och bebisens hjärtljud låg runt 140 dvs bara bra. Också blodtryck och blodsocker var bra. Bebisens huvud ligger nu neråt och jag hoppas det stannar där. :)

Vågen visade BARA 600gram mer än för 3 veckor sedan, men enligt mig själv är det bara positivt för då finns det plats för fler kilon i slutet av graviditeten. :) Enligt barnmorskan var det också helt okej, även om det verkade vara lite i underkant(?).

Vägde mig ju förra veckan (se förra inlägget), men då på eftermiddagen och det räknades inte in i journalen. Jag la ändå in det på min egen kurva, bara för att..


Just ja, jag var ju till MVCdoktorn igår eftersom foglossningen blivit värre.

Hon var väldigt medlidande, men kom fram till att hon inte kunde göra mer än att ge mig ett par kryckor att använda när det är som värst. Hon kan även be sjukgymnasten skriva ut en TENS-apparat åt mig, men jag kom på nu att det inte är nån mening. Den kan man ju nämligen bara använda mot smärtan i ryggen, och jag har ju ont fram i blygdfogen! :(

Hon var också beredd att sjukskriva mig, men eftersom jag pluggar i sommar så skulle det inte ge nåt. Inga pengar. Bara ett papper på att jag är sjukskriven, och ett sånt har jag ingen nytta av. Blä.

Av justmejustnow - 26 juni 2011 22:00

vecka 30

graviditetsbesvär: foglossning, sammandragningar, nästäppa, RLS (restless legs syndrome), magont med "mensvärk"

vikt: 74,25kg på MVC 23juni (v29+3)

motion/träning: torsdag crosstrainern 20min, fredag gymcykla 30min


Jag har skrivit RLS som graviditetesbesvär, och det är för att jag kan ha svårt att sova och/eller vaknar pga att benen känns rastlösa och vill upp och röra på sig. Men det är inget stort problem just nu, skrev det bara för att det dykt upp titt som tätt.


Sen i fredags har jag på kvällarna haft ont i magen inkl mensvärk och annan konstig värk. :S Trodde i fredags att jag skulle föda där och då, (blev orolig som fan ett tag) men efter en god natts sömn var det bra igen. Kom ju dock tillbaka nästa kväll, och även nu ikväll. Dessa tre kvällar har alltså varit riktigt obekväma. Men jag vet nu att det går över till nästa dag, och jag ska ju både till doktorn och till BM om ett par dagar så jag håller ut.

Av justmejustnow - 23 juni 2011 16:30

Hej hej, och välkommen vecka 30! :)


Idag har vi varit på föräldrakurs, första av fyra möten på MVC, á 2timmar. Senare kommer gruppen även att följas på BVC, fast jag gissar att det mest kommer att vara mammorna då i början..?)

Vi var iaf 4 par plus en tjej som jag inte förstod om hon har karl eller inte? Vi satt där runt ett bord och blev tilldelade massor av infoblad och reklam medans barnmorskan pratade i sin som vanligt jobbigt makliga takt. Suck! Vi fick sedan dela upp oss i en mammagrupp och en pappagrupp och diskutera några punkter om hur våra olika livssituationer ser ut och hur vi tror det kommer att förändras när barnet är fött. Sedan gick barnmorskan igenom punkterna med alla tillsammans, och som avslutning fick vi göra en avslappningsövning ca 5min i saccosäckar (där Mannen för övrigt höll på att somna. hahaha!). Förutom att Mannen och en annan precis lika gammal kille snabbt kom fram till att vi är grannar och tillochmed har bilarna bredvid varann på parkeringen, så tyckte jag inte att det var särskilt roligt eller intressant på mötet. Och jag gillar inte idén att dela våran graviditet och våra känslor med okända människor. Det är såklart bra att man låter blivande mammor och pappor hitta andra i samma situation att prata och umgås med, men jag kommer troligen inte att dra min vagn bredvid någon av dessa tjejer framöver. Inte för att dom inte var trevliga - för det var dom absolut - men det tar inte bara några timmar för mig att bli så bra vän med nån att jag vill umgås så ofta som jag hört att andra mammor gjort. Man behöver iofs inte bli särskilt goda vänner för att kunna umgås nån timme ibland och prata barn, men ändå. Näe..

Äh, får väl se framöver hur våra möten artar sig. Kanske hinner jag ändra mig. Mannen hade säkert kul iaf. Han som kan "mäta sig" med människorna där...


Apropå att inte gilla mötet så tror jag att min obekvämlighet smittade plutten i magen, för det sparkades under HELA det två timmar långa mötet. Blev jobbigt efter ett tag, och av konstant sparkande blev jag tyvärr bara stressad och ännu mer obekväm. Kunde inte riktigt sitta still och vara närvarande hela tiden.


Plutten har förresten hittat nåt att sparka på senaste dagarna, långt ner på vänster sida. Gör SKITont! Vet inte vad man har där, men om inte annat så är ju höftbenet där i närheten och det ilar som om det vore där emot det sparkas. Fast näe, det är nog en liten bit ovanför. Tror jag? :S Vad fasen kan det vara då? Well well, ont gör det iaf.


Jag skulle ha varit till BM i måndags, men jag ställde in det för foglossningen hade aldrig tillåtit mig att ta mig dit. :/ Ska dit nästa vecka istället. Har även läkartid då, för foglossningen har blivit värre. Inte för att läkarn kommer att kunna göra nåt, men jag gick med på att träffa henne ändå. Om jag ens tar mig dit vill säga.. :S


Glad midsommar!

Av justmejustnow - 18 juni 2011 15:00

Snart går jag in i vecka 30. De e ju helt sjukt!


Jag hatar denna foglossning! Smärtan den medför gör det omöjligt att kunna vara normal! Kan inte gå normalt, kan inte ligga och sova normalt, och så SER man ju så jävla besvärad och osmidig ut! Men fortfarande är det bara blygdbenet som gör så jävla ont. Senaste dagarna har jag visserligen även haft ont i ryggen, men jag insåg att det nog beror på att magen börjar väga lite nu. Jag känner mig iofs inte alls tung, tycker inte att magen är ivägen än - den känns ju knappt! Men tydligen har ju ryggen börjat känna av den då.. :/

Apropå det så trodde jag att jag skulle börja känna mig klumpig vid det här laget - är ju som sagt i vecka 30 snart. Men icke! Hade jag inte haft foglossningen så hade jag varit ute och sprungit nu. :)


Plutten verkar ligga tvärs över magen och putar ut åt höger. Ser skitroligt ut när jag får en sammandragning, för då blir hela magen sned.

Det har verkligen varit livligt i magen länge, men denna vecka kom den livligaste stunden hittills, och lyckligtvis var det precis då Mannen skulle känna på magen. :) 

Så en halvtimme fick han sitta och känna på värsta fotbollsmatchen. Det tyckte han var skithäftigt. Tyckte jag med såklart, men jag känner ju sparkandet och puttandet jämt så jag är ju van. Sen dess har plutten blivit livlig varje gång papi lagt sin hand på magen. Förut slutade jämt sparkandet så fort en hand lagts på magen, men nu har plutten lärt sig att det är ju då man SKA röra på sig. Duktigt! ;)


Det märks att det blivit mer verkligt för Mannen nu, att han ska bli pappa. Han blir jämt så glad när han ser magen, ska alltid känna på den, och han är så hjälpsam hela tiden. Han berättade även för mig att under en fotbollsmatch häromdan - då bollen rensades ut bland den stående publiken - så hade han varit rädd att jag skulle stå där och få bollen i magen. "Så du måste alltid sitta uppe på läktarn!" sa han. :) Han e så go!

Själv förstår jag det fortfarande inte. Jag ser bilbarnstolen, men kopplar inte att den verkligen kommer att användas snart. Jag ser vaggan i sovrummet, men kopplar inte där heller. Jag känner sparkarna, ser magen - men näe. Det går liksom inte att föreställa sig. Ändå känner jag en så stark längtan! Normalt?


vecka 29

graviditetsbesvär: foglossning, sammandragningar, trötthet, karpaltunnelsyndrom (dvs domningarna i handen), halsbränna (bara nån gång ibland, då väldigt kort stund), naveln putar ut lite till :)

vikt: ? (blir spännande att se på måndag, ska till BM då)

motion/träning: inget alls. igen! :(

Av justmejustnow - 12 juni 2011 22:00

vecka 28

graviditetssymptom: foglossning, magont, sammandragningar, kissnödig oftare (dvs plutten sparkar oftare på kissblåsan), svällda fötter (bara under helgen, så kan även bero på värmen?), och så har naveln börjat puta ut. :)

vikt: 73,2kg hos BM 7juni (v27+1)

motion/träning: ingen alls :@


Denna vecka har sammandragningarna inte varit lika starka. Eller ja, då och då har det kommit några jobbiga, men inte alls så ofta som förra veckan. Jätteskönt!

Har istället börjat få problem med tarmarna igen efter att varit bra i nästan två veckor. :( Inatt vaknade jag runt tre och sen dess har jag haft ont i magen. Vet inte om det är pga tarmarna, provade ändå flera gånger att gå på toa men utan resultat. Under eftermiddan gick det äntligen bra och då tyckte jag att det onda släppte ett tag, men det kom snabbt tillbaka igen så jag vet faktiskt inte varför det gör ont?


I helgen har jag suttit ute i solen på en altan i lä, och kändes som säkert 50grader varmt alltså! Men än är jag inte så höggravid att jag tyckte att värmen var jobbigare än vad andra på samma altan tyckte. Man känner sig visserligen skitäcklig när man blir så jävla svettig (rinner ju verkligen på mig - så har det alltid varit), men ändå är det ju jätteskönt i solen. Nä, så riktigt än tänker jag inte sluta njuta av värmen!

Av justmejustnow - 10 juni 2011 08:00

Jag kom på en sak: jag är i tredje trimestern!

De e ju alltså sista tredjedelen av graviditeten. Jag kommer ihåg när jag var i vecka 13 och gick in i andra trimestern, vad långt jag tyckte att jag hade kommit. Hihi. Det är 15 veckor sen nu. Herregud vad tiden gått fort! :)


Igår svängde vi förbi Barnens Hus för att ta ut en sån där gratis babybox som man får i utbyte av ett utskrivet mail. Den innehöll bl.a några blöjor (pyttesmå var dom, hihi), en nappflaska och onödigt mycket reklamblad. Till babyboxen fick man även en blöjhink som (trots andras negativa kommentarer) verkar jäkligt smart och användbar. När vi ändå var i butiken kollade vi in ett babyskydd (bilbarnstol) som jag sett var billigt. Ja, det såg ju bra ut, och är även ett av de lättaste babyskydden som finns (blir ju nog så tungt när det tillkommer en bebis). Så den tog vi! Bara sådär, i en handvändning. Så nu har vi gjort vårt "första riktiga bebisinköp", som Mannen kallade det. Nu funderar jag; hmm, vilka fler stora prylinköp måste vi göra då? Vi har ju t.ex. redan vagn och säng... Jo förresten, ett skötbord behöver jag.

Aja, det blir nog bra det där! :D


Nej hörni, nu måste jag starta dagen. Har flera saker att göra innan jag åker till syster och 30års-fest! :)

Av justmejustnow - 8 juni 2011 19:00

Igår var jag på fjärde besöket hos barnmorskan.

Allt verkade bra med plutten, och fortfarande är min vikt "under kontroll". Är ju nu i vecka 28 och har hittills gått upp knappt 4,5kg. Det hade kanske varit mindre om jag kunnat röra på mig som folk, men nu kan jag ju inte det! :( Så jag måste få påstå att det är en rätt okej ökning. Men det är ju 12 långa veckor kvar och allt kan hända. Kanske går jag upp 30kg sista tiden!? :O Nä fy fan, då hänger jag mig!

Såhär ser jag iaf ut nu för tiden:


Efter BM-besöket hade jag egentligen fler ärenden på stan men var tvungen att åka direkt hem igen, för den lilla biten jag gått för att ta mig till MVC var tydligen för mycket för bäckenet. Jag for hem och la mig i soffan och somnade. Under kvällen blev det bättre, men under natten blev det värre igen. Har inte kunnat sova. *suck* Jag konstaterar därmed att foglossningen verkar ha blivit värre. :(

Av justmejustnow - 5 juni 2011 09:00

vecka 27

graviditetssymptom: sammandragningar, foglossning,

vikt: ? (vågen på gymmet visar 73-74, men den är ju som sagt opålitlig..)

motion/träning: ingen alls :(


I måndags gick jag med mamma på stan ett antal timmar. (Hon köpte då jättesöta kläder till plutten som jag visar i slutet av inlägget.) På tisdagen vaknade jag därför av foglossningssmärta som hette duga, och blev sängliggande i princip hela dan. :'(

Så typiskt, för jag hade ju inte känt nånting medans jag gick! Hade inte ont alls förrän vi var på väg till bilen och skulle hem - då kände jag av det liite. Så jag trodde inte det var nån fara, men på tisdagen förstod jag ju att jag hade gått omkring alldeles för mycket. :S


Efter att ha haft jobbiga problem med magen/tarmarna senaste månaden, och tillochmed varit förstoppad, så har jag denna vecka inte bara blivit bra igen utan har även gått på toa oftare än vad jag nånsin gjort i hela mitt liv tror jag, haha. Återigen inget man vill läsa om, men berättar det ändå för jag är själv chockad över detta. Eller positivt överraskad skulle jag vilja säga. ;) 


Har inte tränat denna vecka. Så fort jag gör nånting över huvudtaget så får jag riktigt obehagliga sammandragningar, så jag har helt enkelt inte vågat sätta mig på cykeln och köra iväg. Inte heller crosstrainern i vardagsrummet har blivit använd. Näe, inte ens styrketräningen med hantlarna har gått som jag velat. Jag har knappt hunnit börja med en övning innan drar magen ihop sig sådär obehagligt och då har jag avbrutit hela skiten. Nu har jag inte ens försökt på flera dagar..

Hmm, nu känns det som att jag vill förklara en sak för er som kanske tror att jag är helt dum i huvet: Jag förstår ju givetvis att det är att vanligt att ha sammandragningar redan (det är ju som meningen), och det finns såna som jag knappt känner av. Det finns även de som jag jag känner men inte bryr mig särskilt mycket om. Men sen finns det såna som nästan gör ont, såna som man helst bör undvika genom att stanna upp med det man gör och lägga sig å vila. Det är de sistnämnda som jag får alldeles för ofta, och därför har jag inte vågat "träna".

Här är kläderna som mamma köpte åt plutten. Tack mams! :)

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards