justmejustnow

Alla inlägg under november 2014

Av justmejustnow - 28 november 2014 21:00

Det har länge verkat som att jag har för lite mat till Ebba då hon ofta inte blir nöjd vid amningarna. Vid varje månadskoll på BVC har det även visat på en kurva som kanske inte riktigt gått upp så som den borde. Men det noterades som så att så länge hon är nöjd och pigg MELLAN måltiderna så Behövs inget tillägg. Jag har därför sagt att jag velat vänta med att börja "förstöra" hennes mage med ersättning och sånt. Men nu (trots bra vikt på senaste kollen) känns hon inte längre nöjd på bara bröstmjölk, hon blir hungrig oftare än vanligt och trots fler amningstillfällen verkar det inte fyllas på. Så för ca en vecka sedan började jag med en ersättning. Jag provade vid ett tillfälle per dag men hon vägrade. Både flaska Och själva ersättningen. Jag fick panik och tänkte att hur ska detta gå, om mjölken tar slut innan hon lärt sig ta flaskan?!? Men nu har hon ätit tre måltider ersättning ur flaska HUR bra som helst! Vilken lättnad! Vi fortsätter amma så länge vi kan, men nu funkar "reserven" iaf. :)

Vi har även börjat med smakportioner, t.ex gröt, för jag vill att hon inom snar framtid äter en grötportion på kvällen i samband med sista amningen så att hon förhoppningsvis sover längre innan hon vaknar för nattmål. Andra smaker hon hunnit få är persika/banan (jättemumsigt, gapade stort), palsternacka/potatis (rynka på näsan och kväljningar), och morot (mumsigt).


Hugo ammade jag knappt 10månader, men både han och jag var redo. Det sinade ju såklart när han åt allt fler mål vanlig mat samt slutade äta på nätterna, så det var inget svårt beslut..

Jag sa att jag ville försöka amma Ebba längre än så, men tyvärr ser ju då läget annorlunda ut för henne. Jag själv tycker att det är jobbigt, främst att behöva ta ifrån henne det beslutet redan nu istället för att låta det komma som ett naturligt val för henne senare. Men har man inte nog med mat så ere så. Jag ska försöka att inte känna mig usel för det.. :P


MEN! Det ser iallafall bra ut på matfronten just nu. Vi har kontroll på läget, Ebba och jag ;)

Av justmejustnow - 19 november 2014 07:00

Kära tomten. .

..och den som tänkt ge julklapp till någon av barnen.


HUGO har storlek 104 på tröjor och byxor, 31-33 på strumpor.

När det gäller leksaker är det svårare att vara exakt. Han gillar nog det mesta som finns att köpa för 3-4åringar. Han älskar bilar m.m (såna har han många utav redan men dom börjar gå sönder allteftersom pga frekvent användning) ;)


EBBA har i skrivande stund storlek 68 på kläder och 19-21 på strumpor, men till jul kan det ha blivit dags för storleken ovanför. Så vill man köpa ett klädesplagg till henne bör man nog tänka storlek 74/80 resp 22-25.

Leksaker för henne skulle möjligen vara typ små plastleksaker som låter, lyser eller rör sig. Leksaker som kan både bitas i och skramlas med blir nog populära. Helst inga tygleksaker eller mjukisdjur då allt vill in i munnen. Jag upptäckte häromdagen att vi inte har så många babyleksaker då flera visat sig fungera dåligt (trots nya batterier t.ex) eller blivit sunkiga under förrådstiden.


Själv har jag ingen önskelista. Kommer inte på nåt jag vill ha då jag redan har allt jag behöver! ♥


För att slippa skrolla för att hitta detta inlägg senare (om jag lyckas hinna komma med fler inlägg innan jul hehe) så har jag gjort en egen kategori som heter "önskelistor 2014". Sitter man vid dator så bör kategorierna synas i spalten till höger som vanligt. Läser man bloggen via mobil så får man väl först begära webbversion eller nåt sånt för att hitta kategorierna. Jag vet inte hur dessa nya mobiler fungerar.. :S

Av justmejustnow - 12 november 2014 12:00

Nästa vecka blir Ebba 5 månader, och då vill man ju tro att sömnen ska börja bli bättre..


Hon har länge somnat tidigt på kvällen. Nuförtiden somnar hon ca 20, men vaknar just nu runt 23. Ammar då för att få henne att somna om. Sedan vaknar hon igen runt 03, och återigen runt 06 då hon oftast kliver upp. Jag önskar att hon kunde återgå till att hoppa över uppvaknandet vid 23, som förr. Eller ännu bättre; hon får gärna sova hela natten igenom. ;)

Hon har under andra halvan av sitt liv haft svårt att somna om efter nattmatningen, och istället legat vaken och nöjd ett par timmar. Irriterande då man själv inte kan somna om för att man vet att hon ligger vaken - som om hon kunde hitta på nåt bus om man somnar, haha. Men så fort hon somnar så slocknar man ju själv som ett ljus. Detta är dock förhoppningsvis på väg bort igen, för senaste två veckorna har hon somnat om på en gång efter varje matning. *håller tummarna*

 

På dagarna har det blivit svårare att få henne att somna inomhus. Och bättre utomhus (vilket inte gick alls de första månaderna). Är man hemma så är hon nöjd och glad även om hon är jättetrött, och man måste hitta precis rätt ögonblick om det ska gå fort att "natta" henne. Annars får man gå omkring länge och det uppskattas inte av det äldre barnet. ;)

Hälsar man på nån så går det inte alls, då får man åka hem igen efter att hon blivit övertrött och bara skriker. 

MEN! Ute i vagnen sover hon riktigt gott! Idag somnade hon på väg till dagis och sov under en lång promenad. Sedan kom vi hem och då fortsatte hon att sova i vagnen medan jag satt i trappuppgången och surfade på mobilen en bra stund. ;)

Hon har därför ännu inga regelmässiga sovtider dagtid.

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards