justmejustnow

Alla inlägg under juli 2012

Av justmejustnow - 31 juli 2012 19:00

Lillkillen har verkligen blivit stor, och han är så härlig!

Han gillar att busa och mysa med pussar och kramar.

Han springer omkring och pratar, skrattar och skriker.

Han leker mycket själv och har alltid en leksak i handen.

Han älskar att vara ute, och bland folk, och att gå gå gå...

Nu har han även lärt sig att ställa sig upp utan hjälp, så nu finns ingen hejd alls!

  

Mamma  Hugo


Nä så nu är det väl dags för nästa - eller vad säger du älskling? ;)

Av justmejustnow - 30 juli 2012 21:00

Världens bästa Hugo är nu 11 månader! Om en månad fyller han ett år! Helt sjukt!!

(Nya/ändrade saker från förra månaden har denna färg, som aaaalltid!)


gillar:

- allt han äter

- att träffa (och charma) folk

- att man pratar, sjunger och dansar för/med honom

- att själv dansa (när han hör musik gungar han med knäna och viftar med armen)

- att gå

- att bli kittlad

- att läsa bok

- att titta på allt ute

- att gunga

- att leka tittut

- att bli jagad

- att gräva i kastrullskåpet

- att pussas och kramas med mamma och pappa


gillar inte:

- att behöva vänta på maten

- att bli torkad runt munnen, näsan m.m

- att ligga på skötbordet

- ljusa tjutande sirenliknande ljud

- vattenmelon (fast det kan ha varit en engångsföreteelse bara..)


kan:

- ställa sig upp UTAN stöd (1:a gången för ett par timmar sen, mitt på golvet i sporthallen!)

- gå (går jämt)

- sätta sig ner från stående (utan stöd)

- gå ner på huk och upp igen (utan stöd)

- pussas och kramas

- dricka själv ur pipmugg och nappflaska

- sitt namn

- leka tittut

- peka riktigt (med bara pekfingret)

- vinka

- "spela" på läpparna

- förstå skillnaden mellan "Var är pappa?" (ser sig omkring) och "Gå till pappa!" (börjar krypa iväg) - har visserligen kanske mest med min betoning att göra? :)

- leta en sak om man frågar var den är, t.ex nappen

- pincettgreppet (äntligen!)

- klappa händerna

- prata i telefon (håller mobilen mot munnen, lägger huvudet lite på sned men säger inte alltid nåt)


har:

- storlek 80 i kläder

- storlek 5 på blöjor (vanliga libero och Up&Go)

- nu en längd på  ? cm och en vikt på  ? g (ingen BVC denna månad)

- 6 tänder, fyra uppe och två nere


säger:

- mammam och babbab (mamma och pappa?), datt ("titta där" eller liknande?), tattatt (tittut?), plus en massa babblande "dattdattdattdatt"

- "rrrrrrrrrrrrr"

- brumbrum,

- spelar på läpparna,

- hostar ("öhöh öhöh öhöh") - tydligen ett roligt ljud att göra (?)

- Och så det glada förtjusnings"skriket" som han alltid gör.

Han pratar jämt hemma


sover:

- på natten i egen säng från ca 19:30 till (oftast) 05

- på dagen i sin säng eller i vagn, 2 gånger 30-90min


äter:

Ungefär såhär:

05:30 välling (i hopp om att han somnar om igen, men det händer sällan)

08 gröt + macka

10:30-11 lunch

14:00 mellanmål/gröt + macka

16:30 middag

19 välling


favoritsaker:

- skor, särskilt mina foppatofflor

- kastrullskåpet

- leksakerna som låter

- mammis och pappis ;)


övrigt:

- Han går jämt, tillochmed när vi ute med vagnen ska han upp och gå istället för att sitta och åka.

- Han älskar att vara bland folk, är väldigt social och glad och visar alltid upp sin bästa sida när vi är borta.

- Han verkar nöjd och lycklig.

- Han är duktig på att äta, gapar stort till all mat (även det JAG gjort). Äntligen klarar han av att äta bitar utan att kväljas, så nu får han franska med smör på efter gröten.

- Nattningen går bra. Han lägger sig 19-20 på kvällarna och sover hela natten (spjälsängen står inne i vårat rum igen). Morgonmänniska som han är så vaknar han dock fortfarande redan vid fem.

- Han är i en så härlig ålder, man ser att han förstår mycket och när man leker och busar med honom så busar han tillbaka. Han verkar så stor på nåt sätt, min bebis har blivit ett barn! ;)

- Hugo är oerhört snäll och lättsam, glad, busig, social, flörtig, inspekterande och eftertänksam - och bäst i världen! Puss på mammas älskling!

Av justmejustnow - 27 juli 2012 11:00

Nu när Hugo började tidigt med gåendet så har andra saker fått vänta.

Idag fick jag dock se honom klappa händerna riktigt för första gången, dvs med händerna gående rakt emot varann istället för att mötas på upp- och nervägen som om han borstar av sig smulor, som han gjort förut.

När jag berättade det för Mannen så sa han att dom faktiskt tränat på det nu på morgonen, så jag var för en gångs skull inte först med att se nåt nytt han lärt sig. :)


En annan sak som "rättat till sig" lite är pekandet. Nu kommer pekfingret fram istället för att han bara håller hela handen mot det han pekar på. Och så säger han "datt" (betyder kanske "titta"?).


Ja, pratet är ännu en grej som verkar börja utvecklas lite nu. VIssa ord tycker jag går att urskilja med faktiska betydelser, som t.ex. "tattatt" (tittut), "datt" (när kan pekar på nåt), mammam och babbab (mamma och pappa). Sen säger han "brumbrum" till typ allt. Tvättmaskinen, bilar m.m Kanske till allt som låter?

Av justmejustnow - 22 juli 2012 08:30

Idag vaknade Hugo 06:15 (woho, sovmorgooon!!) och jag hade faktiskt inget emot att kliva upp. (say whaat?)

Så tydligen ÄR 06:00 min magiska gräns, precis som tidigare trott..! ;)

Han började visserligen gneka några gånger tidigare på morgonen/natten men då var jag snabb dit med napp eller handsmekning och lyckades få honom att bli lugn innan han vaknade riktigt, och då hann heller aldrig JAG vakna riktigt. Så detta var en av de bättre nätterna på ett tag. :)

Ja vi har ju alltså ställt in Hugos säng i vårat sovrum igen, nu när han har börjat vakna mitt i nätterna. Lättare så, än att springa tvärs över lägenheten för att försöka få honom att somna om (vilket han aldrig gjort, så istället har han alltid hamnat i våran säng). Om denna tillbakaflyttning får honom (och oss) att sova bättre om nätterna så är det bara positivt.

Även om han nu sov lite längre så märks det ju tydligt att han ändå behöver mer sömn än såhär. Han har nämligen hunnit sova ännu en timme nu på morgonen, fast hos mig i soffan - vilket han gjort ett par veckor nu. Så han har ju behov av mer sömn, men hur får man honom att sova vidare på morgonen?? Vore ju bättre att fortsätta sova klockan 05 än att kliva upp då och sova nån timme till vid 07-08!?

Av justmejustnow - 18 juli 2012 10:00

Jag tackar Gud (eller egentligen Hugo) för gårdagen.

De senaste två veckorna har Hugo vaknat under nätterna och då har vi tagit in honom till oss för att alla ska få fortsätta sova de fåtimmar som är kvar. Han kliver ju ändå upp vid fem.. :/

Men igår vaknade han klockan sex - i eget rum dessutom, och det är stor skillnad mot klockan fem ska jag säga! 06:00 verkar vara min magiska gräns, för då kan jag kliva upp utan att vara morgontrött och grinig.

Det verkade även göra gott för Hugo, för han lekte själv så snällt i vardagsrummet i närmare två timmar. Sedan kom han till mig i soffan och ville upp. När han kommit upp la han huvudet på mig och somnade. hihi. Och trots att jag var rätt så pigg så tackade jag inte nej till sömn, så även jag somnade. Vi sov ca en timme. Härligt, så får gärna morgonen vara varje dag! ;)

Men sån tur har vi visst inte just nu. Imorse vaknade Hugo tidigt igen, som vanligt. Halv fem, och då fick han komma in till oss, fick välling och somnade om nån timme. Men sen vaknade han och bökade runt i sängen innan jag till sist orkade masa mig upp. Men då var nog klockan över halv sju, så han var uttråkad i våran säng rätt så länge innan han äntligen lyckades få med sig mamma upp därifrån. Väl ute i vardagsrummet tog det bara nån timme så somnade han precis som igår hos mig, och sov en timme. Men när han vaknade grinade han otröstligt, och inte förrän vi väckt pappa och han fick gå till honom blev han lugn. Konstigt.. (Mardröm? Ont i magen?) Men efter frukosten har han blivit lugn och go igen, nu springer han glatt runt med skoremmen i munnen - som vanligt. :) Han slängde förresten i sig en hel macka efter gröten, verkade vara hungrig idag!?

Mammas goskit! :)

Av justmejustnow - 16 juli 2012 20:00

Utvecklingsperioden som Hugo tydligen är i nu, är väldigt markant om man jämför med tidigare "faser".

Det är svårare att lägga honom (i flera månader, dvs efter införandet av nattrutin och bestämd läggningstid så har det ju annars gått jättelätt att få honom att somna), han vaknar på nätterna, och är kinkig ibland på dagarna.


Utöver detta så har jag svårt för min nuvarande studiekurs, jag ligger efter med träningen samt att jag ofta har svårt att slappna av och att sova. Så jag har det lite jobbigt just nu, blir lätt irriterad, och kan inte riktigt glädjas hela tiden. Tur Mannen är hemma på ledighet! Men det här är ingenting jag inte kan vända på. Så det ska jag! Imorn.. ;)

Av justmejustnow - 14 juli 2012 23:30

Jag är upprörd så kommer nog att sova dåligt inatt.


Jag medger att förra kursens frågor i proven var lite FÖR enkla - eller så förstod jag mer av den kursen(?).

Men i den här kursen finns det inte en chans att svara rätt om man inte kan detta sedan innan.

Först och främst står det fel info i början av studieguiden (studieguide är skolans sammanfattning av de aktuella kapitlen i läroboken), t.ex "läs s.430-450" - kan bli LITE svårt när boken bara har 350 sidor!!!

Sedan innehåller proven frågor om saker jag inte ens läst om! Frågan hör tydligt till kapitlet, men ingenstans i boken hittar jag förklaringen om just den saken (för ja, jag kände mig tvungen att fuska när jag verkligen inte kom ihåg att jag läst om det nånstans)!!

Redan tidigare i kursen märkte jag att studieguiderna i denna kurs innehöll saker som inte finns med i läroboken. Jag skrev då och frågade om detta, och fick svaret att det skulle vara så. "Studieguiderna kompletterar läroboken med vissa saker och därför är man tvungen att vara extra noga med att läsa studieguiderna i denna kurs", till skillnad från andra kurser då tydligen.. Men inte ens Där hittade jag något svar på frågan de ställde i provet. Detta resulterade ju då i att jag hade ett fel i ett prov. Eftersom jag inte ens läst om detta!

Aja, då får man väl bli nöjd om man ens blir godkänd då... :(


Gissa om jag kommer att skicka ett fint klagomail på måndag! :/

Av justmejustnow - 13 juli 2012 23:00

För ca fyra veckor sedan tog Hugo oväntat sitt första steg, dagen efter tog han 5. Sen hade han uppehåll,

men för tre veckor sedan tog han några steg igen, och då var det uppåt 10 st.

För två veckor sedan räknade vi till 24 steg som mest, innan han tog tag i nåt. Efter det började han gå från möbel till möbel, men eftersom möblerna står tätt så hann det aldrig bli 24 steg igen. Men han gick imellan dem, och tränade.

För ca en vecka sedan, när vi var i hälsingland, började Hugo gå utan mål. Han släppte taget och gick från rum till rum utan att ta tag i möbler efter vägen. Det var så häftigt att se. Nu går han omkring här hemma på samma sätt - hela tiden! Enda gångerna han kryper är när han ramlat på rumpan, för då finns kanske ingenstans att ställa sig upp igen och då kryper han istället resten av vägen. (Han kan alltså ännu inte ställa sig upp Utan att ta tag i nånting. Men det gör inget, det här med gåendet har ändå gått så himla fort.)

Nu när han kan gå så har han också hittat en favoritsyssla på två ben - att spela innebandy. Och han vet precis hur han ska göra. Han tar upp klubban, byter till rätt grepp (med vänster hand) går fram till bollen och slår iväg den.

Ååå, min lilla gullunge! :)

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards