justmejustnow

Alla inlägg under november 2011

Av justmejustnow - 30 november 2011 09:00

Hugo är 3 månader idag. Grattis älskling!

Mammas lilla godis är fortfarande liten, fast nu lite mindre liten. hihi.

Här kommer en lista om Hugo:


gillar:

människor

när mamma och pappa ler, pratar bebisspråk och sjunger

att ligga på skötbordet och ha vilda diskussioner med duschdraperiet

att suga på hela handen (har introducerat bitring, men funkar inte än)

att suga på tummen /lägga händerna över ansiktet när han ska sova

att kura ihop sig vid pappas hals när han är trött

att åka bil, vagn, bärsele och att sitta i babysitter

att stå upp i pappas knä

att titta på TV

att bada

att se på när mamma dansar/tränar

att bli torkad om munnen (kittlas det tro?)


gillar inte:

när pappa nyser (började grina en gång, men var då också väldigt trött)

att ligga/halvligga i knät, måste få sitta upp

att bli fastspänd i bilstolen

att få på sig mössan

att bli rörd eller störd när han äter


kan:

- hålla upp huvudet länge och se sig omkring i magläge

- härma pappas ljust tillgjorda ”hallååå” (blir visserligen bara ”haååå” när Hugo säger det, men man märker att han medvetet försöker härma med både ljud och munrörelse) =)


har:

vuxit 10cm och gått upp 3,6kg sen han föddes (uppdaterat 5 december)

storlek 62 i kläder

storlek 3 av libero och pampers småblöjor


säger:

”aaooee” och liknande, samt småskriker i förtjusning


sover:

i egen säng oftast 23:00 – ca 06:00 (med en matning däremellan), därefter en stund hos mig,

samt 1 lång stund och 1-2 kortare stunder under dagen (beroende på vad vi gör)


äter:

bröstmjölk


favoritsaker: (förutom duschdraperiet då, haha)

än är han för liten för att ha favoritleksaker, så favoriterna för Hugo just nu är mammis och pappis ;)


övrigt:

- försöker ofta envist hålla sig vaken fastän han är jättetrött på kvällarna

- har börjat intressera sig för allt runtomkring, så det är svårt att äta i lugn och ro

- visar tendenser till att vända sig från mage till rygg, vickar just nu tillbaka på mage igen


Hugo är mysig, go, glad och alldeles underbar!

Av justmejustnow - 29 november 2011 11:15

Nämn någon som gjorde dig glad igår: Gunnar

Vad gjorde du kl 08 imorse: låg i sängen med Hugo

Vad gjorde du för 15 min sedan: la ner Hugo i vaggan

Det sista du sa högt: (nåt till hugo)

Det senaste någon sa till dig: godnatt (igår kväll)

Vad har du druckit idag: vatten, oboy

Vad var det senaste du åt: mackor

Vad var det senaste du köpte: bl.a blockljus till advents-ljusstaken

Vad är det för färg på din ytterdörr: träfärgad?

Vad är det för väder hos dig nu: blåsigt

Godaste glassmaken: choklad

Tror du på kärlek vid första ögonkastet: nej

Sover du tungt: inte nuförtiden tror jag

Drömmer du mardrömmar: ja

Trivs du med att gå i skolan: ja

Favoritklädsel: mjukisbyxor

Favoritlåt just nu: har ingen

Vad ser du om du tittar till höger: crosstrainern

Vad gör dig glad just nu: Hugo

Vad ska du göra härnäst: köra igång tvättmaskinen, sen se på TV

Höger eller vänsterhänt: vänster

Humör just nu: lite trött

Favoritgodis: choklad

Kläder just nu: velourbyxor och linne

Sommarplaner: inga speciella

Hur många kuddar sover du med: en

Spelar du något instrument: ja

Morgon eller nattmänniska: alltid varit nattmänniska, men som småbarnsförälder har det ändrats

Vad är viktigast för dig: min familj

Är du kittlig: nej det tror jag väl inte

Snarkar du: nej

Stjärntecken: vädur

Äckligaste insekten: alla!

Längtar du mest efter just nu: våren

Av justmejustnow - 26 november 2011 20:30

Vi var ju som sagt i Mora förra helgen, det blev som en liten semester faktiskt. Och allt gick bra.

Men spenderade ju ett antal timmar i Unihoc Arena både lördag och söndag, så det blev mycket nytt för Hugo.

 Ja, såhär ser det ju ut i hallen då.. 

 ..och här inne ammade vi, haha.

 Unihoc Arenas yngsta supporter. ;)


Vi sov i världens mysigaste och skönaste säng (som man alltid tycker när man sover borta), i en lägenhet som vi valde istället för ett dyrare hotellrum. Fasen att jag inte tog kort där då! Aja, jag har iaf lite bilder från morgonpromenaden vi tog under söndagen. Jag ville ha kort på kyrkan vi gick förbi, men fick sen för mig att fortsätta turista under promenadens gång, mupp som man är. Så dessa bilder blev det:

 Kyrkan

 Zorn

 Vasaloppsmålet

 Mora-Nisses torg, framför Vasaloppsmuseet

 Ja, precis vad det står - Moras köpcentrum

 Och såhär ser Moras "shoppning-gata" ut en söndag i november

 eeh.. den här bilden får heta "På språng från automaten" :S

 Vet INTE vad detta är för staty (?)

 Detta vet jag inte heller vad det är. En nött dalahäst iaf ser jag :S

 Söta gator. Ser ut som rekvisita i en pippi-filminspelning :)

Av justmejustnow - 24 november 2011 18:00

Nu när Hugo blir 3 månader så vill jag försöka rätta till sömnrutinerna.

Det är inte alls stora åtgärder som behöver göras, utan egentligen bara kliva upp lite tidigare och kanske kunna ha eftermiddags-tuppluren lite tidigare så att han blir trött och vill sova redan runt 21:00.

För just nu somnar han inte "för natten" förrän elva på kvällen, vilket dels kanske beror på att vi ibland sover för länge på morgonen (som ju är jättehärligt iofs). Anledningen till våra sena mornar är att han äter runt fem-sex och då är jag trött och tycker att det är för tidigt att kliva upp. Så vi somnar om, och sover då oftast flera timmar till. "Sådan mor, sådan son" tror jag visst ;P 


Och så måste vi bestämma oss för en godnattrutin. Det vi gjort hittills är att dämpa belysningen en aning på kvällen, prata lägre, och byta till pyjamas inför natten. Vi tänker ju inte börja med något som vi redan vet inte kommer att följas varje kväll,   


De övriga tidiga rutinerna har vi redan, att skilja på dag och natt genom att:

- ha ljus och ljud på dagen (sover t.ex. under långa vagnpromenader) men mörkt och tyst på natten (såklart, eftersom vi själva sover då),

- på natten byta blöja utan att prata, med sken från hallen istället för att tända lyset på toa (ibland kan blöjbytet även vänta till morgonen om han inte kissat mycket),

- på natten inte alltid gå omkring och rapa honom, utan lägga tillbaka honom i sin säng direkt efter matning,

..och så är det säkert nåt mer men jag orkar inte tänka efter just nu.

Så om vi bara kan skjuta tillbaka dagen 1½-2 timmar så skulle allt vara på sin plats! :)


Jag skriver förresten upp när han äter, när han har sina sovstunder på dagen och när han är grinig/kinkig.

Ser nu att han inte är så värst grinig. När jag pratade i telefon nyss så var han trött och blev helt plötsligt vääldigt ledsen - så jag var tvungen att lägga på luren för att trösta honom. På två sekunder somnade han då i famnen. Även när han är väldigt hungrig så börjar han grina plötsligt och högt. Men om man räknar bort det så är han sällan ledsen. Jo, skulle väl vara om man ger honom för lite uppmärksamhet under lekstunden då..! 

-Eller ljuger jag nu älskling?

Vi har en fördjävla nöjd, go och gla' bebis helt enkelt! :)

Av justmejustnow - 23 november 2011 23:00

Hugo har tidigare inte visat tendenser eller intresse till att försöka vända på sig när han ligger ner.

Men helt plötsligt har han de senaste dagarna försökt massor av gånger. Idag lade jag honom på mage på skötbordet och då var han nära. Men såklart var kanten ivägen. Hade det varit golvet han legat på just då så hade han nog rullat över. Som synd är så gillar han inte alls att ligga på golvet, så en vändning där lär vi inte se närmsta tiden. Men i djupa soffan - med mig alldeles bredvid såklart - gillar han att ligga både på rygg och på mage, så DÄR kan vi nog få se nåt intressant snart. Hoppas hoppas! :)


Nu måste gräsänkeMamman och bebisHugo sova så att vi orkar vara pigga och glada imorn. På fredag kommer pappis hem från Göteborg igen, tills dess ska vi drömma om honom! :D

Av justmejustnow - 22 november 2011 15:00

I tolv underbara veckor har vi nu haft våran Hugo hos oss.

Det känns som mycket längre än så, som om han borde vara ett halvår snart. Men det betyder kanske att vi tar vara på tiden väldigt bra!? ;) Det sägs ju att man senare inser att tiden gått alldeles för fort, men jag tror nog att den går alldeles lagom fort här.


I helgen var lilla familjen i Mora på elitinnebandy. Hugo uppförde sig exemplariskt som vanligt, trots att det var mycket att ta in plus att söndagen blev ovanligt lång för oss alla tre. Gårdagen blev dock en riktig sova-dag för plutten, usch så trött han var.


Jag frågade Mannen igår, om den här första tiden har varit som han trott att det skulle bli, eller bättre/sämre? Han hade väl inte tänkt särskilt mycket på det, eller så orkade han väl inte ge något uttömmande svar. Själv har jag gått på moln. Javisst har det ibland tagit emot på nätterna eftersom man är trött och måste kliva upp för blöjbyte, men varken det eller nåt annat har hittills varit så jobbigt som jag trodde att första tiden skulle vara. Hmm, jag verkar ju ha förberett mig på en mardrömsbebis eller nåt?  haha :) Nåja, detta är ju bara en period av många. Men ändå - första tiden har enbart varit underbar!


Mamma hjärta Hugo!

Av justmejustnow - 17 november 2011 23:00

Jag började i fel ände när jag började träna.

Har hittills ändå känts väldigt bra, både att jogga och spela innebandy. Men under innebandyträningen ikväll fick jag ont i knäna. Jag förstod ju direkt att det beror på att jag haft så långt träningsuppehåll och att jag har alldeles för svaga muskler kring knäna. Dessa samt lårmusklerna (och givetvis resten av kroppen) måste tränas upp avsevärt innan jag kan gå in på ordentlig träning. Så det blir fortsatta promenader samt benträning innan det blir mer innebandy. Jag ska inte dra på mig onödiga skador bara för att jag varit för lat och dum för att börja från början. Det finns inga genvägar! - jag inser det.

 

Idag är det min och Mannens 3½-årsdag. Det har vi inte firat alls. Borde vi ha gjort det kanske? Har inte ens kramats idag tror jag. :O Näe, ibland glöms det liksom bort. Fy på oss - kramas ska man ju göra VARJE dag!

Men jag och Hugo pussas och kramas jämt. Pip på näsan och "gosnusar" blir det också mycket av. ;) Måste ju passa på, för snart är han stor nog att kunna säga ifrån. hihi



Av justmejustnow - 16 november 2011 15:00

Det är så roligt att ta kort på Hugo. På 10 kort kan det bli 10 olika miner. Som om han gör det med flit :)

     


En annan sak som jag alltid tyckt varit rolig, är att ta kort på hur han har händerna när han sover.

       

  

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards