justmejustnow

Alla inlägg under maj 2012

Av justmejustnow - 31 maj 2012 21:00

Detta inlägg skulle egentligen läggas ut IGÅR, men då var jag lite trött och sliten så jag struntade i det.

Mycket har iaf hänt senaste veckorna! :)


Nu har jag alltså (som jag skrev förra månaden) börjat ta bort saker som kanske ännu gäller fast som tar onödigt med plats i listan eftersom han kan så mycket nytt (ex: "kan rulla från mage till rygg" behövde ju inte stå kvar), samt saker som inte gäller just NU (t.ex. så gillar han nog fortfarande innebandy, men vi har ju inte sett nån match senaste tiden så den har jag tagit bort). Saker som inte ALLS gäller längre tar jag såklart bort eller byter ut. OCH nya/ändrade saker från förra månaden har denna färg, sooom vanligt! ;)


gillar:

- allt han äter

- att träffa (och charma) folk

- att man pratar, sjunger och dansar med honom

- att stå, att ställa sig upp, och att gå när man håller honom i händerna 

- att se på TV (när det gäller barnprogram och Vänner-melodin, annars har han faktiskt börjat strunta i att teven står på - som tur är!) 

- att bli kittlad

- att stå vid tvättmaskinen och se den snurra, prata med den och helst pussa lite på den också (ser sig själv i glaset tror jag) 

- att spegla sig 

- att läsa bok

- att titta på allt ute

- att gunga!


gillar inte:

- att behöva vänta på maten 

- att bli torkad runt munnen, näsan m.m

- ett särskilt tjutade ljud, som en siren (börjar grina då)


kan: 

- sitta själv hur länge som helst (sen ett par månader tillbaks nu) 

- sätta sig upp (äntligen! haha)

- ta sig upp till stående (fortfarande genom att ta tag)

- krypa "ålande" samt riktigt på knäna (men ålar helst ännu)

- gå några stapplande steg utmed möblerna (började häromdagen!)

- sträcka ut armarna när man säger "kom", eller om han själv vill till nån

- ge puss och kramas

- viska

- dricka själv ur pipmugg (och vällingen ur nappflaska)

- sitt namn

- leka tittut

- "peka" (pekar med hela handen åt det håll han kollar, beroende på vad han "pratar om)

- vinka

- "spela" på läpparna (dra fingrarna över läpparna och låta, jag tror ni förstår)   


har:

- storlek 74 i kläder

- fortfarande storlek 4 på blöjor

- nu en längd på ?cm och en vikt på ?g (ingen aning denna månad) 

- en tand + en som börjat spricka igenom (den sistnämnda märkte jag för bara några timmar sen!) 


säger:

- konsonant och vokal ihop (mamamam, bababab, wawawaw, osv),

- brumljud med tungan (låter som en traktor),

- spelar på läpparna

- hostar ("höh höh höh") - tydligen ett roligt ljud att göra :) 

- Och så det glada förtjusnings"skriket" som han alltid gör.


sover:

- på natten i egen säng från ca 20:00 till ca 05

- på dagen i sin säng eller i vagn 2-3 stunder på max 1 timme vardera.


äter:

Ungefär såhär: 

07 ammas 

09 grötportion + frukt + vatten

11:30 vanlig mat (puréade rotfrukter, grönsaker, pasta m.m) + vatten

14:00 mellanmål/ammas 

16:30 matportion + vatten

19:00 välling (sen nån vecka tillbaks) 


favoritsaker:

- alla leksaker som låter (särskilt tidigt på morgonen!) 

- mammis och pappis ;)


övrigt:

- Han trivs med att sitta och leka själv på golvet, och nu även att krypa omkring och utforska och ställa sig upp överallt :)

- Han gillar att vara bland folk, är väldigt social och glad vem än han möter, och visar alltid upp sin bästa sida när vi är borta (även om han egentligen kan vara trött eller hungrig). Jag tycker att han allmänt blir mer och mer glad för saker, och skrattar ofta. Han verkar allt som oftast nöjd och lycklig. :)

- Han är duktig på att äta, gapar stort till stora portioner gröt och mat - vad det än är. 

- Nattningen är lite gnekig nu. När JAG lägger honom så kan det ta ett tag och på dagarna kan han ibland vägra. (Vet inte vad pappan gör som är så annorlunda?) Men Hugo lägger sig fortfarande ca åtta på kvällarna och sover oftast till ca fem. Har man TUR så KAN han somna om nån timme till, men annars är det bara att masa sig upp!

- När nyckeln hörs i dörren, eller bara när jag säger "Hör du? Nu kommer pappa!" så stannar Hugo upp med det han gör, lyssnar, vänder sig mot dörren och börjar krypa ditåt. :)

- När det ringer i nåns mobil så stannar han också upp och lyssnar, tittar på en och säger "Döhh. Döööhh".

- Hugo är oerhört snäll, lugn och lättsam (men även busig ibland), glad, social, flörtig, inspekterande och eftertänksam - och världens mest underbara! Lavv ju bejbi!

Av justmejustnow - 29 maj 2012 22:00

Just nu är jag gräsänka. Mannen är borta över natten.

Gånger som dessa känner jag mig som ensamstående förälder. Jag har Hugo från morgon till kväll, inte en sekund kan jag släppa ansvaret och bara vara. Kan vara lite tråkigt, men eftersom han är så snäll å go så är det faktiskt inte särskilt jobbigt. Men tur Mannen kommer hem imellanåt, hahaha ;P


Hugo är sjuk igen. :( Han har varit snorig sen i lördags, och hostar lite ibland. När det var som varmast (söndag) verkade han dock må bra, han såg inte ut att påverkas mycket av temperaturen och han var go och glad mest hela tiden. Världens bästa! Men lite tröttare än vanligt ibland tycker jag. Fast kanske är det bara de tidiga mornarna som tar ut sin rätt? Han somnar ju aldrig om när han vaknar fyra-fem på morgonen.. :/


För 10 dagar sedan skrev jag ett inlägg om att Hugo blivit gnällig. Det höll inte i sig särskilt många dagar.

Det var kanske tanden som spökade, för nu har han en liten biss i underkäken! hihi :) 

Är det gnäll nu så är mest då han ledsnat på att leka på golvet och vill göra nåt annat men vet inte vad. Inte så konstigt - tänk att vara så liten och mest få krypa omkring på golvet liksom. :S

I samma inlägg skrev jag också att Hugo tog sig upp om han satt vid särskilda ställen. Nu ställer han sig upp överallt! Han verkar inte ens behöva ha något att ta tag i, i lördags tog han sig t.ex upp mot en kal vägg. Han har tagit nåt steg också, men går inte utmed möblerna än. Men eftersom han gillar att stå så man får hålla koll heela tiden. :)

Orsaken till att han kan testa alla möjliga ställen är ju att han äntligen(!) kommit på hur han sätter sig upp från liggande. Tänk att jag glömt skriva inlägg om det va!? Han har även lärt sig krypa riktigt, på knäna. (Fast han föredrar ännu att åla.) Så nu får Mannen INTE EN lugn stund när han är föräldraledig ett tag framöver! ;)


Imorn kommer ju Hugos månadslista (herregud, han blir 9 månader imorn - jag kan knappt fatta det!!), men jag skriver ändå några saker redan nu:

> Han gillar att gå när man håller i händerna, vill göra det allt oftare och längre.

> Han tycker fortfarande att tvättmaskinen är intressant. Säkert för att han nu kan ta sig dit på egen hand. Det ser jätteroligt ut, men där vill han alltså stå jättelänge och bara kolla när tvätten snurrar. Tar man bort honom därifrån kan han bli arg.

> Han har kunnat leka tittut ett bra tag, men nu kan han på fler sätt än att bara dra upp och ner något framför ögonen. Senast idag satt han under vardagsrumsbordet så att jag inte kunde se hans ögon, böjde sig och tittade fram, sa "wööh" och flinade. (Jag brukar säga bu istället för tittut ibland, kanske det han snappat upp? hihi).

> Han kan vinka. Imorse (trots att han var såå trött) så höll han upp huvudet från min axel, log och vinkade när Mannen sa hej då och åkte iväg. Åååh min lilla sötis, så go han var! Mannen sa att han var på väg att stanna hemma då.. :)


Nej nu hade jag inget mer ikväll. Gonatt!

Av justmejustnow - 24 maj 2012 21:00

Fasen, jag trodde jag redan lagt upp denna men hade visst sparat som utkast istället för att publicera.

Aja, här kommer iallafall en liten rolig grej.


Utmaningen fick jag av lindasvardag.wordpress.com. Den består av 11 frågor som man skall svara på och sedan skall man formulera 11 nya frågor och skicka ut till 11 andra bloggare.


1. Vilken är din favoritmaträtt?

Oj svårt, hmm... nachotallrik?

2. Högklackat eller sandaler?

Sandaler!

3. Om du skulle rekommendera en bok, vilken skulle det vara då?

Läser aldrig, tyvärr :/

4. Ros eller Tulpan?

Ros

5. Tvspel, datorspel eller brädspel?

Sällskapsspel ;) Måste bara tillägga att jag hellre spelar tvspel på ett gammalt nintendo än på dessa nya mobiler

6. Choklad är en av mina laster. Äter du choklad? I så fall, vilket är din favorit och varför?

Är bestätt av choklad! Just nu är center en favorit, kan äta massor ;)

7. Hur skulle du beskriva dig själv som person?

Humoristisk, barnslig?, systematisk,..? haha, inte vet jag

8. Vad gör du helst en fredagkväll?

Myser i soffan med godisskål och en film. Sådär lagom tråkig känner jag mig nu :(

9. Vilken var den senaste filmen du såg?

Minns inte

10. En låt, vilken är den första du kommer att tänka på?

Du är allt

11. Vad brukar du träna för något?

Innebandy. Löpning. Styrka. Spänst. (inför innebandyn)


Mina frågor till Er:

1. Sommar eller vinter?

2. Vart i världen skulle du helst vilja åka, och kortfattat varför?

3. Hur många gånger i veckan tränar du?

4. Vad får dig att må riktigt bra?

5. Vilken är din favoritdag på hela året?

6. Jeans eller mjukisbyxor?

7. Vilka tre ord tycker du beskriver dig bäst?

8. Hur många gånger tar du på dig skorna under en dag?

9. Vem är din förebild/idol, och kortfattat varför? 

10. Puss eller kram?

11. Hur många sms skickar du per dag?


Jag utmanar:

hampusmamma ~ wickmanelin ~ hannawickman ~ monkaniberg ~ alottaiberg ~ godisknarkare

(Hmm, jag känner visst inga fler med blogg? Men ni bloggare som läser får gärna svara på dessa och länka tillbaka till mig så jag får läsa era svar!)

Av justmejustnow - 19 maj 2012 23:00

Ja, efter 8 månader visar lillgodisen äntligen lite humör. :) (Han har alltså börjat gnälla ibland, och eftersom han aldrig gjort så förut så blir vi helt paffa när vi hör det haha)


En sak som rubriken syftar till är att om Hugo råkar få tag i nåt som man inte gärna vill att han ska ha sönder, så blir han lite arg när man tar av honom det. Förr har han inte brytt sig nämnvärt - och att lura på honom något annat går inte. :)

En annan sak är att han börjat följa efter en när man går nånstans och när han når fram så hänger han ibland över fötterna och gnäller och vill upp. Fast när man tar upp honom så vill tydligen han ner igen(?). Sen kan han vara nöjd igen, men just att han börjat göra detta ibland får mig att undra om han kanske nu är på väg in i "jag-är-en-mammagris"-perioden? ;)

Eller så gnäller han bara för att det gör ont i tanden som vi sett är på väg att komma upp i underkäken. Vi har ju sett att den varit på gång, men häromdagen Kände vi också att det var en vass liten pigg där. Och så har han ett litet blåmärke där. Men ja, nu är första bissen på väg upp! :)


 


Vi har inte några bra möbler för Hugo att ta tag i och ställa sig upp emot, men att så fort han sitter vid ett lagom högt ställe så går det fort som tusan. Men då ska det finnas nåt intressant där uppe, som tvdosan eller nåt.

Han kan nu gå framåt själv när man håller i hans händer, men ledsnar snabbt. Förut har han tyckt om bara att stå stilla och liksom gunga.

Annars går detfort för Hugo tvärs över rummet och vidare in i andra rum. Ålar/kryper överallt, undersöker allt i sin väg. Gulligt, hihi ;)

När han pratar nuförtiden så låter det som att han berättar något, nästan lite sådär som tvillingbebisarna på reklamen: Tittar på nåt, säger typ Dädädädadadadidi och "pekar" på det han tittar på (med peka menar jag med hela handen, bara pekfingret används väl inte än på ett tag?). Han har dessutom skaffat sig ett låtsasskratt sen några veckor tillbaka. Han rynkar på näsan och liksom "fnyser" i snabb in- och utandning medans han gapar stort i ett leende. Svårt att förklara, men det ser väldigt roligt ut iaf. Vet inte vart det kommer ifrån heller? :)

Han sover jättebra i sitt nya rum. Och sovstunderna som förut alltid legat runt halvtimmen bara, kan nu ligga runt 1½ timme. En härlig förändring för alla parter måste jag säga. ;)

Av justmejustnow - 17 maj 2012 22:00

Idag har jag och min älskling varit tillsammans fyra år.

Det är idag även ett år sedan vi förlovade oss.

Grattis till oss! :)

Av justmejustnow - 14 maj 2012 12:00

Hugo tar sin vanliga halvtimmes mitt-på-dagen-tupplur, men nu i SITT rum. :)

Det gick för övrigt bra för honom att sova i eget rum inatt. Sov hela natten, så sköönt! Trodde väl inget annat heller, det var ju vi föräldrar som var "nervösa". :) Dock vaknade han redan vid 5, vilket jag hoppades på att han INTE skulle göra nu när vi har honom i ett rum med rullgardin (utöver persienner samt mörka gardiner).

Senaste veckorna har Hugo vägrat somna om när han vaknat runt 04-05, och vi tror att orsaken är för att det blivit ljusare nu? Och att han kanske då vägrade imorse av ren vana bara? Nån som vet vad det annars kan bero på? Aja, nu har vi ju iallafall fått in honom i eget rum och han verkar inte ha något emot det heller. Sover ju även Nu så gott så! :)

Fast jag förstår inte hur han kan, för det verkar blåsa mycket ute just nu. Som det låter här inifrån iaf. Usch!

Av justmejustnow - 13 maj 2012 19:45

Japp, nu är den här - dagen då Hugo får testa på att vara stor kille! ;)

I natt ska han få sova i eget rum, får se hur det går. Dessutom nattade vi honom tidigare än vanligt, bara för att göra det ännu mer spännande. ;P Nejdå, men han verkade så trött så vi testade. Tyvärr har han "gnekat" några gånger redan, men jag tror inte att det håller på så länge till..

I helgen har vi nu alltså börjat fixa och dona, möblerat om i lägenheten så att Hugo till slut ska få ett eget rum. Än så länge finns skrivbordet med stationära datorn samt bokhyllor kvar där inne, eftersom vi inte hittat något förråd ännu - så det vi har gjort är i princip att ställa in hans säng, haha - men allt eftersom ska vi slänga/flytta saker så att fler av hans grejer kommer in där. :)


Idag har jag och Hugo varit på innebandyträning. för J/H-F15.

Mannen är m.tränare för distriktlaget för DJ15 (förvånande?!?) och så har Hugo två kusiner där, så givetvis ville vi dit och säga hej. Jag har även hunnit med att ta en liten joggingtur i det häärliga vädret! 30 minuter med barnvagn, 4km blev det. Oops, måste springa lite fortare nästa gång, hehe. ;) Men tänk vad lätt det borde kännas att jogga UTAN barnvagn sen!? haha


Nu ska jag passa på att lösa lite korsord medan det är tyst och lugnt här hemma. Hugo sover som sagt, och Mannen är ute på rulltur (inlines).

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards