justmejustnow

Alla inlägg under februari 2012

Av justmejustnow - 29 februari 2012 20:00

Hugo blir halvåret, och eftersom det inte finns trettio dagar i februari så skulle jag vilja säga att det är imorn han fyller sex månader. Men vi har redan idag fått flera gratulationer på sexmånadersdagen, så då får det väl bli så då. Här kommer iaf listan: (Nya och/eller ändrade saker har som alltid denna färg. Och så har jag tagit bort saker från förra månaden som inte längre känns aktuella..)


gillar: 

fortfarande att försöka charma alla (hade senast tydligen fel om att han blivit blyg)

att man ler, pratar bebisspråk, dansar och sjunger

att ligga på skötbordet

att äta gröt

att prata

att sitta (nästan) själv

att stå upp

att se på TV

att se på innebandy

att mysa på morgonen med mamma och pappa i deras säng

att bli kittlad

att se tvättmaskinen snurra


gillar inte:

att bli påklädd ytterkläderna


kan:

- rulla från mage till rygg, och tvärtom

- ligga på mage, snurra sig runt (mha armarna), och få tag på närliggande leksaker

- sitta med lite stöd

- skjuta sig bakåt i gåstol lite lite i taget


har:

storlek 68/74 på kläder

storlek på blöjor

nu en längd på 66cm och en vikt på 8270g


säger:

konsonant och vokal ihop, t.ex; "babbabbabbab" eller "M-ma". Fast nuförtiden använder han oftast ett långt ljust pipigt ljud - som en katt - när han är pratglad. Förtjusningsskriken kommer ibland också. ;)


sover:

i egen säng ca 22:00 - 08:30 (oftast med två matningar däremellan),

samt oftast några korta stunder under dagen (á 30min), längre ifall vi tar vagnpromenad. (De korta stunderna är när han somnar efter maten och ligger kvar i famnen. Försöker man flytta på honom så vaknar han och somnar inte om)


äter:

bröstmjölk (+ ersättning nån gång ibland) samt gröt en gång om dagen just nu


favoritsaker:

fötterna

teven

mammis och pappis ;)


övrigt:

- Allt är så perfekt som det bara kan vara just nu! Hugo är alltid nöjd och glad förutom då han har ont i tandköttet (eller är hungrig eller trött såklart), han kan roa sig själv på golvet allt längre stunder, han gillar att vara bland människor och uppför sig alltid superbra när vi är borta, och så är han väldigt förtjust över att ha börjat med mat. MEN han vaknar fortfarande några gånger under natten och de hoppas vi blir färre snart.

Min lilla karamell är den godaste i hela godispåsen! ;)

Av justmejustnow - 15 februari 2012 15:00

Hugo sitter ju alltid i knät, eller som numer; rullar runt på golvet där man lagt honom..

Men i söndags berättade Mannen att han och Hugo tränat sitta lite på golvet på morgonen, med stora soffkuddar runt om. Då slog det mig att JAG inte testat detta på flera veckor! Så i måndags provade jag - och jomenvisst, Hugo är ju mycket stadigare nu än bara för ett par veckor sedan! Sätter man ner honom så sitter han själv flera sekunder. :) Såklart sitter jag bakom honom, för han ramlar ju så fort han vickar i sidled eller slänger sig bakåt. Men jag skäms att jag underskattat honom och inte tränat detta på länge. Hade vi gjort detta varje dag så hade han kanske kunnat sitta nu? Aja, så roligt att se iaf!

En annan skojig sak (som jag upptäckte först idag) är att han kan skjuta sig bakåt när han ligger på mage. Inte när han ligger på filt, men på golvet - som är halt - går det alldeles utmärkt! Dock slår han huvudet när han börjar tröttna och huvudet åker ner i golvet. Men går det på golvet så går det väl snart på filten också hoppas jag?! ;)


 

 

 

(När han hörde kameran så tittade han såklart upp på mig, sen ramlade han.)

 

Av justmejustnow - 14 februari 2012 18:30

Senaste tiden har jag verkligen längtat efter att få börja ge Hugo riktig mat. Och nu är den äntligen här; Tiden då denna väg ska påbörjas, och ett delmål är att Hugo inte ska vara lika beroende av mig som enda matkälla hela dagarna.

Han har fått smaka lite mos av bl.a potatis, och idag fick han för första gången prova gröt - och det har hittills gått jättebra. Men jag har börjat inse att det finns både positiva och negativa sidor med detta, hehe.

Positivt är ju att Hugos pappa blir mer delaktig. Nu kan dom två få söla ihop! ;P

En annan positiv sak är att det (ursäkta) blir fastare konsistens i blöjan. ;) (blöjbytena kanske inte alltid blir lika jobbiga som de varit?)

På minussidan hamnar lukten, även om det så bara är en liten fis så känns skillnad minsann. :)

Negativt är också såklart att han blir hård i magen. Jag märker att han har ont ibland, men det hör ju som till när magen vänjer sig vid den nya konsistensen. Så det lär väl vara så ett tag. (Har hört att vatten eller typ päronpuré funkar mot detta?)


Jag tycker fortfarande att det ska bli jätteroligt att se hur Hugo hanterar detta, och jag hoppas verkligen att han hellre blir ett riktigt matmonster än petig.

Idag hade han nog kunnat äta ganska mycket om jag låtit honom, för han satt och gapade och typ skrek tills han fick en ny liten sked med gröt. Tydligen gillade han ju gröten, men skulle jag ha fortsatt ge honom mer tills han ledsnat då eller? Ingen aning. Jag ska nog be BVC om lite riktlinjer. :)

För jag känner mig osäker på hur fort vi ska gå fram, ska vi ska gå efter Hugos intresse och aptit eller efter de generella "reglerna"? Blir ju skrämd av alla dessa regler för hur man bäst undviker allergi m.m Livsmedelsverket har ju precis ändrat sig om en massa, det här med gluten till exempel. Man ska ju inte skynda för fort, men ändå inte vänta för länge osv. Usch, jag vill ju inte orsaka onödiga risker för att Hugo ska få en massa problem med maten. Ska han bli allergisk så får det bero på generna eller typ slumpen eller nåt, inte av en oengagerad mamma. :(

Av justmejustnow - 13 februari 2012 17:00


  

Idag skulle jag äntligen försöka dokumentera att Hugo kan rulla över till mage.

Hann såklart knappt ställa mig upp förrän han började (bild 1). Sen går jag och hämtar kläder i ett annat rum, kommer tillbaks och ser honom redan ligga under bordet (bild 2)!?

Det var minsann mer än vad jag visste att jag skulle få dokumentera hihi. :)

Av justmejustnow - 13 februari 2012 13:00

Jisses vad tiden går fort när jag är ute med barnvagnen just nu. Två timmar kan lätt susa förbi alltså! :)

Jag har en favoritvintergata som jag alltid försökt gå in på, hur rundan än sett ut. Den gatan har varit så mysig, särskilt när det varit mörkt. Men så plötsligt en dag var den förstörd - sönderplogad! Ja, för då insåg jag att orsaken till mysfaktorn hade varit all snö som bullat upp sig i mjuka vågor längs kanterna. Nu var det spikraka höga kanter, skitfult! (Vad gäller plogning så har jag bara klagat på att de STÖRRE gatorna, eller rättare sagt trottoarerna, varit så dåligt plogade..)

Ja, så nu har det inte varit lika viktigt att gå där längre och därför var det ett tag sen sist. Men vi ska snart klä på oss och gå ut - kanske är det dags att gå på min lilla vintergata igen? :)

Av justmejustnow - 10 februari 2012 12:00

Mycket har hänt senaste veckan, men tråkigt nog har jag inte bloggat därefter..


Framförallt har min lilla bulle äntligen börjat rulla runt! :)

Det var visserligen ett par månader sen han gjorde det första gången (både från mage till rygg och tvärtom), men då var det mer som en olyckshändelse hahaha. Nämen det hände nån gång, sen hände typ inge mer. Men NU, varje gång man lägger ner honom på rygg så tar det en sekund så ligger han på mage. Äntligen! :)

Fötterna har han äntligen hittat också, lillen. Ena dagen visade han ingenting, andra dagen höll han händerna på vaderna men verkade inte nå längre. Tredje dagen vaknade vi av att han låg vaken och nöjd i sin säng, men allt vi såg sticka upp var ett par fötter med händerna runt om. hihi. :)

Han verkar ganska intresserad av mat, vilket är jätteroligt eftersom det om bara ett par veckor är dags att börja ge honom mer än kryddmått. Han har fått smaka lite varje dag, och efteråt sitter han och gapar och glor rent utsagt. Jätteroligt faktiskt. :) 

Hugo har träffat lite släkt senaste veckan, mer än vanligt minsann.

Farbror Lasse och Sindy var här i helgen. Morbror Micke har kommit förbi efter jobbet på dagarna, han är rolig tycker Hugo. Momma träffade vi nere på stan igår, och på kvällen fick moster Majja agera barnvakt när jag spelade innebandy. På samma innebandyträning var även kusinerna Elin och Hanna. :)


Dopet är äntligen datumsatt! Nu ska vi bara försöka få dit lite intresserade människor, bestämma fika, kläder, och så allt annat. Närå, ingen panik.. ;)


Ikväll kommer min stora kärlek hem från tyskland. Äntligeen!! Hugo längtar efter pappis! :)

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards