justmejustnow

Alla inlägg under oktober 2013

Av justmejustnow - 31 oktober 2013 22:00

Hugo har sedan i somras visat oss sitt nej nej nej, min min min. Men senaste dagarna har vi fått se det mer riktiga 2års-trotset som man hört talas om, haha. En dag ville han inte ha maten som serverades, utan skulle ha yoghurt. Vi tog fram yoghurt, då blev han ledsen, ville inte ha. Satte in den igen, då blev han tokig, skulle visst ha yoghurt. Tog fram den igen, då skrek och grinade han som aldrig förr. När han lugnat sig skulle han sätta sig vid bordet och äta sin yoghurt, men inte på sin stol utan på min. Sedan ville han inte alls sitta på min stol, bara skrek och grinade, slogs och bråkade. ..så vi lämnade honom ifred för att lugna ner sig själv. Varje gång vi låtit honom sitta och sura en stund så lugnar han ner sig och kommer snart smygande och ler igen. :) 

Hade jag inte haft tålamod och kunskap om att trots bara är en del av den viktiga utvecklingen så hade jag nog blivit både orolig och tokig på hans utbrott, för han har haft många på bara några få dagar. :) Men näe det är inte uttröttande, bara tråkigt att det ska behöva vara så jobbigt för honom själv. Och det finns inte mycket man kan göra för att underlätta förutom att ibland tillåta tidigare otillåtna saker, och annars vara konsekvent i de fajter man väljer och låta det ha sin arga gång och finnas där när han grinat klart. Att försöka läxa upp, distrahera eller trösta gör det bara värre och är mer uttröttande för både barn och förälder. Det är iallafall vad jag lärt mig, och som verkar gälla för denna lilla goa busunge. <3

 

ciao

Av justmejustnow - 27 oktober 2013 13:00

"Eftersom morgonpigga 2-åringar inte kan klockan så utlästes dagens uppstigning 04:20, usch och fy."

Så löd min facebook-uppdatering imorse. Ja, Hugo vaknar ju nästan alltid mellan fem och sex på morgonen. Idag var det tyvärr 05:20, så eftersom klockan på mobilen ställer tillbaka sig själv så blev det alltså 04:20 just idag. Usch vad besviken jag blev när jag såg på klockan. :/


Hugo fick feber natten till i torsdags, så vi har haft några dagars sjukstuga här hemma. I torsdags var han riktigt trött och sliten, klev knappt ur soffan på hela dagen. Det blev med andra ord mycket sovande och filmtittande, och tyvärr inget äventyr för lilla familjen som tänkt. I fredags mådde han bättre, men var fortfarande febrig. Igår släppte febern men det har varit snorigt och gnälligt sen dess, så än är han inte riktigt frisk. Vi får se om det blir dagis imorn eller inte..

Det ser förresten ut som att en tornado farit förbi i vardagsrummet efter denna pappa/Hugo-förmiddag. Tydligen är Hugo inte lika duktig på att plocka undan efter sig när mamma inte är med. ;)


Nej nu ska jag plugga lite innan herrskapet vaknar igen.


ciao

Av justmejustnow - 24 oktober 2013 21:00

1 - 17 maj 2012   11 - 23 jan 2013
2 - 31 maj 201212 - 9 feb 2013 (-1v?)
3 - 6 juni 201213 - ? (mitten av mars) 2013
4 - 16 juni 201214 - 20 apr 2013
5 - 9 juli 201215 - 24 apr 2013 (ca)
6 - 22 juli 201216 - 24 apr 2013 (ca)
7 - 30 okt 201217 - 8 aug 2013
8 - 6 nov 201218 - 9 sept 2013 (-1v?)
9 - 26 dec 2012 (-1v?) 19 - 23 sept 2013 (-1v??) 
10 - 12jan 201320 - 23 okt 2013
Av justmejustnow - 23 oktober 2013 20:45

Onsdag igen ja. Visst går dagarna fort?? Om 9 veckor är det jul!! :)


Och här sitter jag och åter igen väntar på Grey's Anatomy som börjar klockan nio, funderar på att plocka fram lite fika för jag börjar bli hungrig. Åt nog inte tillräcklig middag idag. :/

Det var förresten Jag som stod för maten idag, för ovanlighetens skull. Fast det händer faktiskt oftare nu än förr. ;) Dagens huvudmåltid var ugnsbakad Stillahavsbleka i (färdiggjord) sås samt potatis. Men så ville jag själv testa blomkålsmos, och Kevin som hälsade på idag ville ha makaroner och korv, så det blev många bollar i luften för en matlagnings-ointresserad förälder med två uppmärksamhetsbehövande barn - men det gick ju det också. :) Kanske ska tillägga att Mannen hann komma hem och hjälpa till med en del.. ;)


Imorn åker vi på äventyr, man ska väl passa på medan man kan. ;)

Nej, mer än såhär var det inte idag.


ciao

Av justmejustnow - 22 oktober 2013 20:00

Skitbloggande! Skärp mig nu, hur svårt kan det vara att skriva några ord i en ruta och trycka på publicera?


I helgen tänkte vi åka till mina föräldrar, men det blev inget. Istället blev det massor av familjetid och så tjuvstartade jag på min nästa kurs. Momma och moffa hinner vi med en annan helg, vi har ju skype också så länge. ;)

Igår for lilla familjen på måndagsgympa som vanligt. Senaste gångerna har det tagit en stund innan Hugo kommit igång, men resten av timmen far han fram som en vilding och ska göra allt på samma gång helst.

Det är roligt med alla stationer, men att stå i kö är inte alltid lika roligt - men nyttigt att lära sig. Och vilket tålamod Föräldrarna skaffar sig! ;)

På gympan kan man bland annat göra kullerbyttor (Hugo kan dock inte göra riktigt själv än), klättra på plintar och hoppa ner på madrass, gå balansgång på bom, gå igenom hängande rockringar, gå slalombana mellan koner, m.m. Men roligast av allt är att snabbt och smidigt krypa under ett 30cm högt och 3meter långt hinder. Hugo är värsta militären där han :)

   

Det är tyvärr omöjligt att ta bra bilder i rörelse med en usel mobilkamera :/

Och så ska man ju dessutom försöka hinna ta kort innan andra barn kommer med på bilden..

  

Lillfisen somnade tidigt ikväll (likaså igår), så helt plötsligt har man en halvtimme extra att slösa på annat. :S

Så nu ska jag plugga medan Mannen är på gymmet.

 

ciao

Av justmejustnow - 16 oktober 2013 20:30

Jaha nu ska vi se, vad har hänt sen sist?

I söndags hälsade Hugo på kusin Kevin och Max en stund på förmiddan, tänkte bjuda på utegrillade kolbullar men tiden blev knapp så vi brände dom inne på spisen istället. :)

 

I måndags efter dagis var vi på familjegympa, som alltid på måndagar. Gympan är Hugos (och hela familjens) enda planerade aktivitet under veckorna, så vi passar på att verkligen ta oss iväg allihopa. Hugo älskar det, och vi känner att vi verkligen gjort ett bra val som börjat på gympa eftersom det både stärker motoriken OCH pumpar ur honom lite extra energi eftersom han har så mycket att bli av med innan läggdags.

Just i måndags skulle Mannen egentligen jobbat hela kvällen, men tog paus för att åka dit med oss. Och tur var väl det, för när vi kom fram upptäckte jag att jag hade ett stooort hål på ett visst ställe i byxorna så jag fick så lov att sitta ner hela timmen. :/ Men det gjorde mig faktiskt ingenting, för då fick jag istället se Hugo leka med pappa på avstånd vilket var underbart. :) Fanns dock mindre underbara pappor där; jag hamnade en kort stund bredvid en kille som satt och kollade aftonbladet på mobilen. Något jag blev tokig på, tänkte först fråga vad fan han höll på med, om han verkligen skulle sitta och kolla ner i sin mobil hela tiden medan han missade när hans barn sprang omkring och var lycklig.. Men istället gick jag bara därifrån. Kunde inte sitta kvar. Jävla pucko! Så jag var med lite på gympan istället, men inga avancerade saker - och med benen hårt ihop! ;)


Ja, det var väl det. Igår hände väl inget särskilt vad jag minns(?). Och idag har jag haft migrän, så Mannen både lämnade och hämtade på dagis. Skulle haft middagsgäster men pga min huvudvärk avbokade jag besöket. (- Sorry. Raincheck?) Blev dock bättre framåt kvällen så vi kunde ta en kort mysig familjepromenad i mörkret innan det var dags för välling och sova för Hugisen.


Nu sitter jag och väntar på att klockan ska bli nio (Grey's Anatomy!!), Mannen är på jobbet och Hugo sover.


ciao

Av justmejustnow - 12 oktober 2013 22:00

Har idag tänkt på hur stolt jag är över min Hugo, inte bara över allt han lär sig utan även hans sätt att vara. Men givetvis är det lättare att sätta ord på vad han gör än hur han är. Att förklara en personlighet genom att punkta upp egenskaper eller berätta en historia blir aldrig så rättvisande som verkligheten. Däremot kan man ju så lätt skryta över sina barns nya färdigheter. Men dessa prestationer ser ju oftast likadana ut hos de flesta barn i samma ålder, så egentligen är det ju inget att skryta om. Berättar man att "åh nu kan min son hoppa jämfota!" så är det inget märkvärdigt egentligen, för de flesta 2-åringar kan nog det. Men man vill så gärna berätta och berömma för man älskar sitt barn så mycket, och man är själv så stolt över att få vara med om en sådan underbart häftig sak, att se ett liv utvecklas ända från början..!


Dagens skryt skulle kunna handla om vad som helst, det känns som att ALLT händer just nu med Hugo. Roligast är dock att orden nu äntligen börjat ramla ur munnen på honom. Dagligen. Men trots sitt än så länge ringa ordförråd så har det ju verkligen inte varit brist på språkkunskap och kommunikation. Han berättar och visar allt så bra, vare sig det är med ord, ljud eller gester. Men sen så säger han inte heller mer än han behöver. Han snattrar inte sönder en, utan är väldigt rak och tydlig och sen är det bra.

 

Exempel på andra saker som händer just nu, som han gärna gör eller berättar om många gånger under dagen är att:

> Han påpekar alltid när saker är lika varandra, exempelvis när vi sätter på oss varsin reflexväst på morgonen eller när två saker är av samma färg eller form. 

> Han gillar klara, färdiga, gå (eller ett, två, tre) och springa. Men springandet är mindre viktigt - inräkningen är roligast.

> Han leker gärna "björnen sover", och alldeles innan man sjungit klart så letar han metodiskt en flyktväg, ökar/sänker gångtempot för att hinna springa undan. Så roligt att se hihi.

> Han lägger pussel genom att i förväg berätta vilken pusselbit som ska sitta på en viss plats. "Där hus" säger han och pekar på pusslet, och sedan letar han biten med huset på, och snabbt går det. Man tycker att det borde vara lite klurigt då konturerna på bitarna är väldigt lika varandra, men han (liksom alla andra barn?) har ju så bra minne, så det är kanske inte så svårt när man lagt det några gånger. Men jag blev riktigt paff första gångerna han gjorde det. :)

> Han börjar bli en sångfågel, som mamma sin. ;) Nynnar lite för sig själv och hörs nämna mamma, pappa, momma, moffa, och några kompisar från dagis. En dag, efter att ha träffat favoriten Pia i sporthallen, så skulle han givetvis sjunga en sång om henne också. :)

 

I can go on and on, men det skulle ta hela natten. Har redan suttit här alldeles för länge ikväll. Nu ska jag duscha och sova.

 

ciao

Av justmejustnow - 11 oktober 2013 09:45

Igår var det fotografering på dagis, Hugos första skolfoto. Hoppas vi får se en glad Hugo på bild senare, och inte den där fula grimasen han gör när man ber honom le. Det hade iallafall gått bra sa fröken. ;)


Idag är Hugo hemma från dagis för han var vaken och hostade halva natten. Han är ändå pigg och glad som vanligt, men hostar (och snorar) fortfarande ganska mycket. :(

Han var inte intresserad av att gå ut nu på morgonen, så vi har lekt  lite inne istället. Vi har bland annat hunnit flyga pappersflygplan, spela lotto, spela innebandy och träna teckenspråk (dom gör det på dagis, så då kan vi ju även hålla oss uppdaterade hemma). Nu har Hugo önskat lite "MU" (filmen Bondgården - De vilda partydjuren) innan lunch, och sedan blir det sova för både Hugo och mamman.


ciao

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards