justmejustnow

Alla inlägg under mars 2012

Av justmejustnow - 30 mars 2012 22:00

gillar:

allt han äter

att träffa (och charma) folk

att man ler, pratar, dansar och sjunger (favoritlåtarna är imse vimse spindel och Ducktales theme song)

att man gör roliga/konstiga ljud och miner

att prata

att sitta och stå

att se på TV

att se på innebandy

att bli kittlad

att mysa på morgonen

att se tvättmaskinen snurra

att sitta framför spegeln och titta och slå på den

att läsa bok


gillar inte:

att bli påklädd ytterkläderna

att behöva vänta på maten

att bli lagd i vagnen innan den börjar rulla (är ju stor pojke nu, så kanske ska vi byta till sittdel snart?)


kan:

- rulla från mage till rygg, och tvärtom

- på mage snurra sig runt samt åla i sidled och bakåt

- sitta själv en liten stund (parerar bättre och bättre i sidled)

- sträcka ut armarna när man säger "kom", eller om han själv vill till nån

- ge puss och kramas

- sitt namn (tror iofs han kunde det redan vid sex månader)


har:

storlek 68/74 i kläder

storlek 4 på blöjor

(längd och vikt vet jag ej, kollas inte förrän på 8månaderskollen)


säger:

- konsonant och vokal ihop (dadadada osv), 

- brumljud med tungan (låter som en traktor)

- hostar ("höh höh höh") - tydligen ett roligt ljud att göra :)

- "Ord" han säger är: dattdatt, ädä´, atta, mamma (grinar maaammaaa när han vaknar på natten)

Och så det glada långa, ljusa pipskriket som han länge gjort.


sover:

- på natten i egen säng från ca 20:30 till nånstans mellan 06:30-08:30 (oftast med en "brösttröst" däremellan, plus att han vaknar nån mer gång men kan då somna om utan mamma) 

- på dagen oftast några korta stunder (á 30min), fast längre ifall vi tar vagnpromenad - kan då bli upp till 90min. (De korta stunderna är när han somnar efter amning och ligger kvar i famnen. Försöker man flytta på honom så vaknar han och somnar inte om.)


äter:

bröstmjölk, gröt och vanlig mat. En dag kan se ut ungefär såhär:

06:30 ammas

09:00 grötportion + frukt + vatten

12:00 ammas

14:30 matportion (puréade rotfrukter, grönsaker m.m) + vatten

17:00 ammas

19:00 gröt + frukt + vatten


favoritsaker:

spegeln

vispen

mammis och pappis ;)


övrigt:

- Tandköttet verkar inte längre göra ont som de senaste 3 månaderna, så tänderna kan vara långt bort än. Nog för att det är bättre ju längre de väntar med att komma, men eftersom han hade ont så länge så hoppades man ju..

- Han roar sig själv längre stunder, och kan ju nu även sitta upp och leka en stund i taget

- Han gillar att vara bland folk, och visar alltid upp sin bästa sida när vi är borta (även om han egentligen kan vara trött eller hungrig). Jag tycker att han allmänt blir mer och mer glad för saker, och skrattar ofta. Han verkar allt som oftast nöjd och lycklig. :)

- Sömnen har blivit bättre, han somnar tidigare på kvällarna och sover bättre, oftast med bara ett par uppvaknanden. Det tackar mammis och pappis för! ;)

Världens bästa godis är sååå älskad!!!

Av justmejustnow - 28 mars 2012 12:00

Inatt sov Hugo 8 timmar i sträck från då han somnade - härligt! Särskilt för Hugo själv ;P 

Dessvärre kunde inte Jag varva ner förrän sent. Slutade med att jag somnade i soffan framför Law and Order närmare ett. Ändå var jag pigg när Hugo ville upp klockan åtta idag, vilket hör till ovanligheterna hehe.


Hugo pratar mycket, och ofta är det dadadada och ljusa toner som tidigare. Men så kommer det ibland ord som "dattdatt", "ädä´" och "attá". Kanske inte betyder nånting, men tänk om det gör det? :O Det låter ju verkligen som ord. Och på nätterna när han vaknar och är ledsen kan man höra "maaammaaa". Och så kan han viska, hihi. :)


Jag har fått frågor om dopklädsel.

Så om någon berörd läser detta så vill jag bara berätta att man BEHÖVER inte vara särskilt finklädd om man inte VILL eller inte VET vad man ska ha på sig. Man kan komma i pyjamas om det är så. Själv ska jag ha mina vanliga vardagliga kläder, så varsågod att ha detsamma. :)


Apropå dop så kollade vi igenom ceremoni-innehållet här hemma igår, och insåg då att jag råkat välja bort den mest givna psalmen av alla! I en fråga från prästen - om vi skulle ta 'Vår fader' eller en annan psalm - så valde jag den andra eftersom den var mer dop-relaterad. Men Mannen påminde mig igår om det uppenbara; att 'Vår fader' ju är den moderna versionen av 'Fader vår' - och den säger man ju JÄMT när man är i kyrkan! Men orka ringa och ändra det nu liksom.. :S

Av justmejustnow - 26 mars 2012 11:30

Jag gillar inte att dammsuga, brukar låta Mannen göra det. Men senast dammsugaren var framme så var det faktiskt JAG som använde den, och jag slarvade. Mm exakt, och jag insåg nu vikten av att hålla renare på golvet hädanefter, då Hugo just hittade chips under vardagsrumsbordet! Jag vet precis vem som tappat det, men den personen är inte hemma med Hugo på dagarna (hahaha) så JAG måste vara mer noggrann!!


Hugo rör sig alltså snabbare nu, med rullandet/ålandet. Igår var han även och friade hos Natalie, fick se henne krypa lite och blev förhoppningsvis lite inspirerad. ;)

Apropå att fria så fick Hugo både puss och kram av Natalie, men hon var faktiskt inte den första tjejen han gosade med igår. Nej för i sporthallen träffade vi Pia, och Hugo gillar Pia väldigt mycket. Hon är den enda han sträcker sig efter och klappar på kinden och ska pussa. :) Inte ens med MIG gör han så! :(

Dom e söta tillsammans. Kanske har jag hittat den perfekta barnvakten? ;) hehe

Av justmejustnow - 25 mars 2012 21:45

Idag var det DM-finaler i Östersunds sporthall, och lilla familjen var på plats. Såklart!

Och precis som alltid när vi är på match så kommer tankarna kring nästa säsong upp.

Ja vi får se vad som händer till hösten. Men jag fick iaf sånt enormt sug att börja träna, så redan ikväll snodde jag åt mig en halvtimmes joggingrunda. Aaaah såå häärliiigt!!


Mannen har just fått Hugo att somna. Vi blev ju alla bestulna på en timme idag så kvällen kom snabbt. Blev konstigt. Men nu sover lillgrisen iaf, och i soffan blir det föräldramys med marängsviss! :)

Gonatt!

Av justmejustnow - 23 mars 2012 22:00

Imorn får Hugo vara med pappis heeela kvällen, för jag ska på showkonsert. Det är min kära mamma som vill bjuda oss tjejer i familjen, och ingen är nog mer intresserad än jag. Jag och mamma gick på detta förut en gång, och då blev jag faktiskt tagen. Kanske hade jag inte så höga krav, men det var jättebra! Så nu har jag längtat efter detta, ska bli roligt!! Men jag måste erkänna att det känns liiite jobbigt att behöva vara utan min lilla sötgris en hel kväll. :( Fast jag kanske av misstag råkar väcka honom när jag kommer hem? ;P

Närå, usch så dumt..


Nu ska jag och Mannen ha föräldramys i soffan, se på 'Nyckeln till frihet' och äta vanilj- och blåbärslängd. ;)

Gonatt!

Av justmejustnow - 20 mars 2012 13:45

Passar på att blogga nu när Hugo sover. (va, sover??!!)

Ja, för första gången på säkert 3 månader har han dagtid lyckats somna och fortsätta sova själv (dvs utan att jag ligger bredvid, eller att han ligger kvar i famnen eller ute i dragande vagn)!! Och över en timme har han sovit nu.

Detta är givet för vissa, men inte för oss. För som jag flera gånger förut berättat så har sömnen länge varit ett problem, allt annat fungerar så bra. Och jag förväntar mig inte att allt helt plötsligt ska bli bra bara för att det funkat en gång eller två. Men visst är det skönt när det händer. ;) Dessutom har han senaste tiden somnat för natten två timmar tidigare än förut, så jag hoppas och tror att vi nu är på väg åt rätt håll iaf! :)


När det gäller maten så äter Hugo gröt en gång om dagen (sen 3 veckor tillbaks) och nu även ett mål mat om dagen (alternativt ännu en portion gröt mot kvällen, men då även smakis av vanlig mat), resten ammar jag.

Han är ett riktigt grötmonster, precis som Jag var i den åldern. :)

Vi ska väl introducera välling också, vilket jag just nu skulle tro går lika lätt, men det känns inte så brådskande. Risken är väl nämligen då att det ersätter amningen morgon och kväll, och jag vill inte sluta amma än.

Det gick iaf snabbt ifrån att ens börja med smakportioner till att äta en hel måltid, för Hugo är riktigt duktig på att äta (iaf det han fått smaka än så länge) och dessutom är han så stor nu att det behövs.

Hoppas han fortsätter vara såhär intresserad, för det känns mer hanterbart än om han blir petig i maten.

Peppar peppar..

Av justmejustnow - 16 mars 2012 09:00

Vad händer? Detta är ju tredje inlägget på fyra dagar! Ja bara DET är ju kors i taket. haha..


Idag tyckte Hugo att det var dags att vakna redan halv sju! Tyckte jag om detta? NEJ! Men orsaken tycker jag om desto mer  - Han somnade nämligen klockan åtta igår kväll! Ja, kors i taket. Det är ju två timmar tidigare än vanligt det. hehe.

Hmm, ja alltså, han somnade då under amningen ca åtta. När jag en halvtimme senare skulle gå in med honom till sängen så vaknade han såklart (som alltid) - MEN somnade denna gång snabbt om igen! Häärligt!

Han lät ett par gånger till under kvällen men vaknade aldrig riktigt. :D

..Så jag finner mig väl i att vara dödstrött idag då! ;P

(Det har hänt nån enstaka gång förut att han somnat sådär tidigt, men då har han vaknat senare på kvällen redan. Inatt höll han sig iaf till 02..)


Sen hade jag ingen mer "kors i taket"-grej att komma med, men igår fick jag roliga nyheter från en jag känner som jag bara inte kan motstå att nämna. Bebis-i-magen-nyheter ;) Ååååh så rooliigt! :D
(Jag vet vad ni först tänkte, men tror ni att jag bara hade skrivit det i förbifarten då?? Kom igen va!)


Nej nu är det dags att busa lite, Hugo börjar klaga på att behöva leka emsam på golvet. :)

Av justmejustnow - 14 mars 2012 10:00

Två inlägg under samma dygn? herregud vad duktig jag är då. Har ni inte läst gårdagens så scrolla ner vetja.

Jag sitter iaf fortfarande i pyjamas, har inte orkat byta om.. ;P


Lika nöjt som igår - fast istället för att åla omkring - så SITTER nu Hugo på golvet nedanför mig och leker. :)

 

När säger man förresten att barn "kan sitta själv"? Är det så fort dom orkar hålla upp kroppen själv (dvs räcker några sekunder?) eller är det när dom kan parera så bra att dom inte ramlar hur mycket dom än lutar sig åt sidan?

För Hugo kan nu sitta nöjd och leka flera minuter i sträck, men sen blir han nog lite trött för då lutar han sig lite för mycket, orkar inte hålla emot och druttar omkull.

JAG vill ju såklart påstå att han sitter själv, för han kroknar ju inte så fort han blir nersatt. Men å andra sidan vet jag ju att så fort han lutar sig lite för mycket bakåt eller åt sidan så ramlar han. Aja, jag vet inte.. Men i "mitt första år"-böcker så finns ju alltid denna milstolpe med. Ni vet; "Kunde sitta vid __ månader", måste ju veta vad jag ska skriva ju ;)

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards