justmejustnow

Alla inlägg under augusti 2014

Av justmejustnow - 31 augusti 2014 22:00

Världens bästa Hugo fyllde tre år igår, grattis älsklingskillen!

Så i torsdags kväll kom farbror Lasse hit för att överraska och umgås med Hugo.

Hugos fredag bestod av morgonpromenad, blåbärsplockning och frukost ute med farbror och pappa.

 

Sedan for vi alla till öppna förskolan några timmar.


Och så lite bus hemma:

 < Här har Lasse ritat på Hugo (med kroppskritor)

 < Hugo gömmer sig

 < Ebba vill inte vara sämre


Förra året kom vi på att Hugo ska få önska sig en aktivitet på sin födelsedag. Förra året blev det badhuset. I år ville han inte göra nånting när jag frågade. Istället önskade han sig två saker. Massor av ballonger var den ena.

"..så det är bara att börja blåsa" sa jag till farbror Lasse och pappa Gunnar kvällen innan. 

  

  

Igår åkte Lasse hem, så Hugo och pappa följde till flygplatsen. Trots att det var tråkigt att Lasse åkte hem så var det nog ingen dum födelsedagsmorgon tyckte Hugo då han både fick se flygplan OCH äta mysfrukost på flygplatsen med pappa.

 

Sedan fick Hugo rida för första gången. Först längtade han, sen ville/vågade han inte, men ångrade sig och satte sig i sadeln. "Jättekuuul" sa han, och fick därför ta en runda till senare.

 

 < Men det var tråkigt att sitta stilla och vänta på sin tur

 < Såhär glad var Ebba.

 

På eftermiddan hade Hugo kalas. Bara ett litet, med två kompisar som han (iofs var för sig) brukar umgås med utanför dagis. Han tyckte kalas lät roligt, men att behöva vänta på kalas var ju typ lika tråkigt som att vänta på att få rida..

    

Den andra saken Hugo hade önskat på sin födelsedag var tårta. Såklart man ska ha tårta! Men han gillade varken tårtan eller resten av fikabröden som bjöds på. Han gillar inte såna saker, min Hugo. Borde kanske ha serverat russin..

  

Men presenter gillar han! En av sakerna han fick av oss var BRIO builder.

Byggandet har blivit en favorit här hemma nu. Och vilken fantasi, så roligt att se hur han uppfinner!

  

 

Idag var vi på loppis. Det var nog första loppisen jag varit på i mitt vuxna liv tror jag. :)

Hugo gjorde en bra deal på ett litet garage som går varmt här hemma nu. Såklart.

 

Efter loppisen gick vi hem och hämtade dansskorna, för sedan var det dags för Hugo att gå på danskurs. Idag och nästa söndag är det prova-på, sedan får vi se om vi fortsätter..

(Ebba sov i vagnen från att vi gick till loppisen tills att vi kommit hem från dansen.)

Av justmejustnow - 28 augusti 2014 21:00

Ebba är redan 10veckor, tiden går fort.

Hon använder nu andra ljud än bara skrik när hon vill något. Glatt joller och leenden när hon är glad, och söta suckar när hon börjar bli less. Annars skriker hon när jag är långsam med maten eller när det är dags att sova.

Man börjar förresten ana ett sovmönster hos henne nu. Sovstunderna på dagen hänger ihop bättre och blir på så vis längre så att man hinner göra saker, t.ex promenera.

Hon har lärt sig somna och sova i vagn, vilket är väldigt lämpligt när jag lämnar och hämtar Hugo på dagis. (Dessutom är det skönt att kunna komma igång med promenaderna som jag längtat så mycket efter. Hela kroppen skriker efter motion och träning nu.)

Hon har blivit ännu starkare i nacken, och ligger allt längre stunder på mage och tittar upp på mamma eller Hugo eller leksakerna runt sig. Även på rygg kan hon ligga nöjd en bra stund nu, medan jag t.ex leker med Hugo bredvid.

Hon har ofta handen i mun och dreglar massor, hon har hittat tummen och kan trösta sig själv med den. Men nappen tar hon fortfarande inte... :/

Av justmejustnow - 24 augusti 2014 21:00

Hugo kommer att gå på dagis 15timmar i veckan. Men hela måndagarna och fredagarna kommer vi att ha tillsammans, och i nuläget är det kanske inte hundra procent idealiskt med tanke på hur Ebbas "kolik-skrik" (som jag ju kallar det) stressar mig så enormt. Och som för att ge mig en större utmaning kom Hugo på förra veckan, att han minsann inte längre tänker sova lunch! Jippi, den stund på dagen då jag tänkt "återhämta" mig lite samt ägna tid åt Ebba, blev därmed borträknad. :S

Jaja, det blir väl som det blir. Spännande att se hur lång tid det tar innan jag blir tokig, haha.


Mannen börjar jobba imorn, wish me luck! ;)

Av justmejustnow - 19 augusti 2014 22:00

Mammas lilla flicka är idag 2 månader, grattis lill-tetan!

Här är en månadslista om Ebba:

 

gillar:

- mamma, pappa och Hugo ;)

- när man ler, pratar bebisspråk eller sjunger "imse vimse spindel"

- att sitta i bilstol (när man bär den!)

- att ligga på skötbordet och titta på figurerna på mobilen ovanför

- att somna på mage i någons famn, eller som hos pappa: hållandes bakåtlutad i luften(?)


gillar inte:

- att ligga i stillasittande famn (vara upprätt är det som gäller, dock ändå oftast samtidigt som man måste gå omkring!) 

- att åka vagn

- att ligga på rygg på golvet


kan:

- hålla upp huvudet och se sig omkring

- rulla från mage till rygg

- ge svarsleende och svarsljud


har:

- en vikt på 5010g och en längd på 56cm (14aug, 8veckor gammal)

- storlek 62 i kläder

- storlek 2 av pampers blöjor (skrivs för min egen skull)



säger:

- "aoou" (och annat sött gurgel), förtjusta skrik och nöjda suckar


sover:

- nattsömn i vagga ca 10timmar (inkl 2-3 amningstillfällen),

- dagsömn fortfarande ojämnt utspridd (4timmar här, 15min där - sammanlagt kanske 5-6 h/dag)


äter:

- 9-10ggr/dygn, bara bröstmjölk


favoritsaker:

- mobilen med färgglada insekter ovanför skötbordet


övrigt:

- "kolik-skriket" hon hade på kvällarna första månaden har gått över (antagligen m.h.a minifom),

och hon somnar nu allt tidigare på kvällarna. tummen upp!


Ebba är helt klart världens bästa lilla tjej, och jag har två killar här hemma som jag vet håller med! ;)

Av justmejustnow - 15 augusti 2014 17:00

Igår blev Ebba 8veckor, och på BVC visade vågen 5010g. Fem starka kilon väger nu alltså vår lillteta. :)


Idag var vi på öppna förskolan, hela familjen. Kikade in oss inför hösten, för det är bland annat dit jag tänkt dra barnen framöver då vi är själva hela dagarna. Märkte dock fort att det kan bli ett riktigt projekt varenda gång, mest för att Hugo hellre är skapt för utomhuslek (läs vild och högljudd), haha. Han tar liksom över hela utrymmet, de andra föräldrarna lär väl dra undan sina barn när han närmar sig. ;)

Dessutom känner jag mig inte riktigt redo att ha båda själv på stan, inte så länge Ebba är såhär ojämn i humöret. Åka buss med en skrikig 2-månaders var ingen höjdare.. :S


Men i övrigt känns det bättre för varje dag. Inte mycket onödigt skrik nu längre, från henne. Hugo har dock blivit lite svår vid sänggåendet. Och då kanske främst vid lunchvilan? "jag inte ligga ensam mitt rum" säger han. Det har nu alltså nått honom att Ebba är lyckost som får sova i samma rum som mamma och pappa. Pappa brukar få sitta/ligga bredvid en stund, då brukar det gå bra.


ciao.

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards