justmejustnow

Alla inlägg under februari 2015

Av justmejustnow - 25 februari 2015 20:45

Idag kröp Ebba efter mig när jag gick med tvätt mellan rummen, och helt plötsligt hörde jag: "Mamma, mamma, mamma". Med lite gnäll i rösten visserligen (för hon ville upp i famnen), men så tydligt och såååå gulligt!!

Det var alltså inte "mammammamm.." som det brukar börjas med. Utan det riktiga ordet direkt, med mellanrum, så det hördes tydligt. Mitt hjärta alltså..... Ååååh älskade barn!

Av justmejustnow - 24 februari 2015 21:00

Ebba blev 8 månader i torsdags! Idag var vi på BVC för vägning och mätning så jag passar på att lägga upp månadslista nu när jag kommer ihåg det.

(Nytt för senaste månaden har röd färg, andra saker hände mao redan vid 7 månader eller tidigare)


gillar

- mamma, pappa och Hugo ;)

- Hugos leksaker (som hon FÅR leka med, snäll storebror!)

- när man sjunger

- att spela på instrument under sångstund hemma 

- att kramas och pussas (fast när man ber om en puss så får man alltid en kram hihi)

- att ställa sig upp överallt hela tiden


gillar inte:

- (ibland) att bli ifråntagen saker (t.ex. Hugos leksaker med smådelar)

- ?


kan:

- förstå sitt namn (runt 7 månader?)

- förstå "ska du komma?"

- pussas och kramas (förstår när jag frågar "får mamma puss?")

- leka tittut

- klappa händerna

- pincettgreppet

- krypa (riktigt på knäna, har aldrig gjort på annat sätt)

- ställa sig upp mot möbler (senaste dagarna är det allt hon gör!)

- gå sakta i sidled längs möblerna (soffan)


har:

- en vikt på 7790g och en längd på 68cm

- storlek 68-74 i kläder

- storlek 3 av liberos blöjor (skrivs för min egen skull)


säger:

- pruttljud med tungan

- förtjusta skrik (typ krossa-rutor-ljust)

- "dadadadada"

- "ng-ga ng-ga ng-ga" (favoritljudet, hon kom på det när nån bubbla "fastnat" i halsen en dag)

 

sover:

- nattsömn ca 10½ timmar (kl 19.30-06) men är väldigt stökig på natten (läs Övrigt)

- dagsömn alltifrån till 5 timmar (utspritt på 3ggr) beroende om hon sover i säng eller vagn

 

äter:

bröstmjölk, gröt/välling och vanlig mat. En dag kan se ut ungefär såhär:

06:00 ammas innan vi kliver upp

08:15 gröt

11:15 lunch (vanlig mat, puréad)

13:30 ammas t.ex innan hämtning på dagis

16:00 middag (vanlig mat, puréad)

18:45 välling

(ammas fortfarande under natten)


favoriter:

- Hugo (helt underbart att se hur hon lyser upp!)

- Hugos leksaker


övrigt:

- Vårt största (enda?) "problem" med denna lilla teta är sömnen! Hon stökar mycket på nätterna och vill inte sova länge åt gången. Därför ligger hon bredvid mig på nätterna, för då sover hon som bäst. Men då sover inte jag. :/ MEN!! Nattningen går superbra just nu, hon somnar fort och sover flera timmar innan första riktiga uppvaket (t.ex. 19:30-23.30). Smågnäller ibland under kvällarna, men kan då somna om. :)

- Hon biter inte på saker hela tiden, hon stoppar inte automatiskt in saker i munnen som t.ex Hugo gjorde. Hon tar upp, skakar och petar på sakerna först. Ibland går något in i munnen, men då är det oftast saker som "får/ska vara" där (t.ex. bitleksaker, sked osv.)

- Hon använder napp endast vid läggning, mest för föräldrarnas skull (somnar snabbare).

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards