justmejustnow

Alla inlägg under december 2013

Av justmejustnow - 31 december 2013 19:00

Vi önskar er alla ett gott nytt roligt spännande och alldeles underbart år!

 

 

Av justmejustnow - 20 december 2013 23:00

Nu har vi tagit jullov, och om bara några dagar är det ju julafton.

Imorn blir det storhandling med syster på mataffärn samt inköp av de sista klapparna för min del. Tomtar och julgran ska upp under helgen, det ska "bakas", och så ska jag försöka hinna med lite annat plock.

 

        


 

Av justmejustnow - 17 december 2013 21:45

Jag hittade en notering om Hugo på mobilen från slutet av april i år, dvs när Hugo var 20månader. Det var nog meningen att det skulle ut på bloggen, men av någon anledning blev det inget. Såhär stod det iaf:

"Hugo just nu kan beskrivas som ordningssam och artig, är duktig på att plocka undan efter sig och tackar både för mat och blöjbyte. Han gillar: sina köksleksaker, dra dockvagn, läsa böcker, musik och att dansa, sina fordon samt fordon på vägen, åka buss, vara på dagis, vara ute, busa, kramas."


Om man jämför med nu, ca 8månader senare, så är han fortfarande bra på att städa när han lekt, plockar ofta undan en sak innan han börjar med en annan. Artig är han ju också ännu, men det är väl inte lika definierande som förut. Inte heller kramarna är typiskt för dagens skede. Istället skulle jag kunna skriva ord som: envis (fast inte så ovanligt i denna ålder), nyfiken, hjälpsam, pappagris, ord och meningar, månen, "tipp tapp", leksaksfordon, gympa, yoghurt med flingor, ägg, clementiner,..

Jag kommer nog på fler typiska saker om jag får tänka lite, men jag vill hinna med andra sysslor innan jag lägger mig. ;)


Hugo har ju alltid varit väldigt social, intresserad och nyfiken av saker och människor, studerat dem osv. Men nu när han kan prata så frågar han också desto mer, och det märks att han förstår så mycket. Det är roligt att han blivit så stor att man kan ha en tvåvägskommunikation. :) 


Visserligen är vi inne i trotsåldern just nu, men jag hade nog inte kunnat be om en "lättsammare" och goare unge. Och duktig är han, både vid läggdags, matdags och påklädning (som jag hört är typiska trots-situationer?). Kanske är det även tack vare oss föräldrar som det går bra, vi låter utbrott och situationer ta sin tid, vi stressar sällan. Ibland har vi dock svårt att förstå honom, kanske förstår han inte ens själv, och då blir en intensiv situation såklart mer ansträngd - speciellt om man samtidigt är dödstrött för att man sover som en kratta(!!!!). Så då kommer det en å annan suck som inte alls är menad för Hugo utan bara för att jag längtar efter lite sömn. 

 

Ja, det var den uppdateringen det. Varsågoda.

 

ciao.

 


Av justmejustnow - 10 december 2013 21:00

Jag sitter och funderar på om Hugo kan ha blivit lite mörkrädd..?

Han har haft lyxen att få somna ute i soffan senaste veckan, och igår när vi provade sängen igen så ville han verkligen inte. Efter 15-20minuters gråt somnade han till slut. Ikväll var det stark protest igen, men när jag sa att vi kunde tända stjärnan i fönstret så la han sig direkt och blundade. Tog inte många minuter innan han snarkade. :)


Annars då? Jo då, jag hade examination ikväll så nu är jullovet nära. 

Hugo blev hemskickad tidigare från dagis idag, och fröken tyckte han skulle vara hemma imorn. Visserligen märktes inget av den påstådda gnälligheten och slöheten när han kom hem, men okej då. Efter dagens examination har jag mer tid att ha honom hemma, så då gör vi så. :)


På fredag är det lucia och Hugo ska ha sitt första luciatåg. Blir intressant att se om han lyckats snappa upp någon julsång som tränats på dagis. Hugo ska vara 'julenisse', även om han nog helst hade velat vara lucia. Han får vara det ett annat år, när han kan tänka sig behålla kronan på huvudet länge nog. ;)


Mammas fina kille

 

   

    



Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards