justmejustnow

Alla inlägg under december 2011

Av justmejustnow - 30 december 2011 23:00

Min lilla godis är 4 månader idag! Ännu längre ifrån lillspädis alltså. ;)

Här kommer förra månadens lista om Hugo. Nya(/uppdaterade) saker har denna färg:


gillar:

människor

att man ler, pratar bebisspråk och sjunger

att leka med pappis

att ligga på skötbordet

att suga och bita på hela handen (bitring funkar också)

att lägga händerna över ansiktet när han är trött och ska sova

att kura ihop sig vid pappas hals när han är trött

att sitta och stå upp

att titta på TV

att bada

att se på när mamma dansar

att bli torkad om munnen


gillar inte:

att behöva gå och lägga sig tidigt (fastän han såklart är trött)

att ligga/halvligga i knät, ska alltid sitta upp (förutom när det är mat- eller läggdags)


kan:

- hålla upp huvudet länge och se sig omkring i magläge

- rulla upp på sida i ryggläge och NÄSTAN rulla över


har:

vuxit 13,5cm och gått upp 4,3kg sen han föddes (uppdaterat 4 januari)

storlek 62/68 i kläder

storlek 3 av pampers småblöjor


säger:

”aaooee” och liknande, samt småskriker i förtjusning


sover:

i egen säng oftast ca 23:00 – 08:30 (med två matningar däremellan),

samt några kortare stunder (30-60min) under dagen (beroende på vad vi gör) 


äter:

bröstmjölk


favoritsaker:

mammis och pappis ;)

prasselboken


övrigt:

- försöker ofta envist hålla sig vaken fastän han är jättetrött på kvällarna

- från mage till rygg visas ännu bara tendenser. från rygg till mage ser mer lovande ut


Hugo är fortfarande bara mysig, go, glad och alldeles underbar!

Av justmejustnow - 29 december 2011 23:00

Årets jul spenderades hos mina föräldrar, tillsammans med mina syskon och deras barn.

Bonusbarnen samt brorsans flickvän var tyvärr inte med denna jul, men många var vi ändå.

 

bakre raden: pappa och mamma samt deras 5 barn.

främre raden: döttrarnas respektive och barn.


Hugo fick mycket uppmärksamhet i jul, liksom barnen ju alltid såklart får.

Det var stundtals skönt, för då kunde man själv göra lite andra saker.

Men ändå gick jag omkring och frågade "Vart är min bebis?" när jag inte såg honom nånstans.

"Men ge dig! Gå å gör nåt annat du!" fick jag ofta till svar. Töntmamma! :)


Julen i bilder:

       

    

I väntan på tomten..

  

..och äntligen dök han upp!

  

Av nån anledning tog jag kort på hans ankelbjällror. Och så råkade arslet komma med. :S 

  

Kevin var först blyg för tomten, så man ser bara en liten arm sträckas fram för första paketet (hihi):

 

Hugo får paket:

 


God fortsättning!

Av justmejustnow - 28 december 2011 23:00

..för alla fina julklappar!


Hugo fick massor av roliga saker.

     


    


  


   


  

Tavlan var en riktigt unik och personlig gåva. Fiffig ;)


Själv fick jag allt jag önskade mig. Plus mer ;)

Bland annat fick jag Sex and the City-boxen med "every episode ever" av min älskling. <3

Fina Hanna hade gjort en löpare som snart ska pryda nåt ställe här hemma, ska bara  bestämma vilket. ;)

En jättemysig och fin Pippitröja fick jag av mams och paps. På julklappen stod det dock inte vem den var till, så kanske nån som önskat sig en blev ledsen? :S hihi ;P

Av justmejustnow - 23 december 2011 11:00

 

Klockrent med spänd biceps och den där minen. Superman indeed!

Av justmejustnow - 22 december 2011 22:00

Nu har bakplåtarna varit i farten igen. ;)

Jag har gjort chokladsnitt, snöbollar, mer "fudgekola" och tre sorters knäck. Försökte mig även på en "julig" vörtlimpa (dvs med julmust) och jag är riktigt nöjd! Jag vet inte vad perfekt är när det gäller bröd, men är den mjuk och hållbar när man skivar och brer den så lär den vara helt okej gissar jag. ;) 

 

 

 

 


Det är så bra att Hugo blivit stadigare i nacken, för då kan han sitta i Bumbon och titta när jag bakar. :)

 

 

 


Apropå att göra själv:

Jag har börjat läsa lite ramsor ur "Barnens första bok". Ni vet, som man får av biblioteket..

Och vissa av ramsorna är inte sådär jättebra. Tycker JAG.


"Jag har två händer, vänster och höger.

Jag har tio fingrar - låt oss leka!

Storebror, andrebror, tredjemor,

fjärdebror och lillflickan.

Kom och se dem leka!

Handflata, handrygg.

Och så du

- älsklingsgrynet mitt!"

- - -

Ja alltså, det finns värre. Och tråkigare! Och vissa är inte ens barnramsor, snarare barnförbjudet. Nä fy.

Då kan vi ju lika gärna leka med EGNA ramsor tyckte jag, så jag har hittat på några. Både lekramsor och läsramsor. Här är två av dom: (Till första har jag såklart gester till)

 

"Killa killens lilla fot

klappa lilla magen

foten, magen, mage, fot

pappa upp i dagen"

- - -

"Bollen är rund och solen är gul,

tio plus tio är tjugo,

kniven är vass och häxan är ful,

mamma plus pappa blev Hugo."

- - -

Skitbra va? ;P

Jag älskar när det rimmar. Det känns viktigt också. Dels roligare att läsa, dels lättare att komma ihåg. :)


Om två dagar är det julafton, kan ni förstå det?? Inte jag!

Här är våran lilla gran, samt "julkortshyllan" med adventsstaken på. :)

  

 


Avslutar med en bild av en tavla från bröstmottagningen när jag var där:

 - Sant?

Av justmejustnow - 21 december 2011 15:00

Ja, som jag skrev i förra inlägget så är Hugo sjuk. :(

Febern kom tillbaka igår kväll, så vi tog en alvedon innan sängen.

Imorse när vi vaknade hade han inte feber längre, men jag ringde ändå hälsocentralen bara för att checka av. Dom bad oss komma dit, så vi for. Men ingen fara på taket, och alvedon går bra att ge honom för febern. Men vi tar bara inför natten så att alla kan få sova i lugn och ro, annars behövs nog ingen. Lite kinkig får man vara när man är sjuk.

Även om febern gått ner under natten så vaknade jag titt som tätt för att kolla så att han andades. Usch, är det såhär man blir som förälder? Orolig så fort det är nåt? Och även om det INTE är nåt? Blä! Men hellre det än att man inte bryr sig, eller hur? ;)

Smittat mig har han gjort också, men det bryr jag mig mindre om. Fast det är lite jobbigt att äta med halsont. :(


Annars då? Jo, Hugo verkar tycka att han blivit stor pojke som inte behöver sova på dagarna. Senaste två veckorna har han vägrat bli trött före två på dagen, och efter bara 20-30min sömn vaknar han och vägrar sova igen förrän på kvällen. Men han är ju ändå go och glad nästan hela tiden, så varför envisas då liksom?

Han äter fortfarande mycket bra, min lilla knubbis. Men han blir ofta fort okoncentrerad och ska flera gånger släppa och ta om igen (vilket vissa barn gör redan från födseln men Hugo har alltid ätit i ett kör förut). Eller, att han "släpper" är inte rätt ord, för han gapar inte. Han SLITER sig loss varje gång - och det gör ooont! :/


Nu får man börja passa sig när man ska gosa med honom. Rätt som det är så har han en hårtuss från kalufsen din i handen. Perioden då det blir roligt att klösas, dra i håret och slita av glasögon på folk är ju några månader bort ännu. Men sitter man med långt, löst hängande hår hos honom när han ligger på golvet så är det kört redan nu, för han vill ju såklart undersöka vad det är för nåt. "Ajaj!" har jag börjat säga redan nu.


Men just nu är han som sagt sjukis och inte lika livlig som vanligt. Han är inte slö, men mestadels lugn. Tittar mycket runt omkring sig, särskilt på teven. Flinar mycket men inga glädjeskrik som annars. Kinkig imellanåt, men så är det väl när man är sjuk..

Av justmejustnow - 20 december 2011 14:30

Jaha, här ligger jag med en febrig liten Hugo. :(

Han blev snorig redan natten till söndag, men inget som märkts på allmäntillståndet så att säga. Men först igår kväll när jag kom hem från min innebandymatch förstod jag att det var nåt mer än bara snuva, då han redan legat två timmar och sovit på sin pappas mage. Det är längre än vad han brukar sova nuförtiden, förutom nattetid.

När han vaknade fick han äta, sedan var det dags för oss alla tre att lägga oss men då märkte vi att han var alldeles varm. Efter ett litet tag var han het. Runt 23:30 visade tempen alltså feber, ej förvånande. Valde att ge honom alvedon, sedan la vi oss. Jag kunde inte sova, utan låg vaken och höll koll på honom tills jag kände att han inte var het längre, och då somnade även jag. Några timmar senare var det dags för nattmmål, passade då på att ta tempen igen. Och mycket riktigt; ingen feber längre, skönt!

Tyvärr hade han feber igen runt 9 imorse, och han var trött och slö. Vågade avvakta några timmar och sedan hade tempen sjunkit lite. Han har även blivit piggare och piggare under dagen fast med lite kinkighet imellanåt. Dock behöver man ju vila när man är sjuk, så givetvis är han ju trött nu igen. Ska försöka få honom att sova iaf en liten stund, sen får vi se vad termometern säger efteråt.

Av justmejustnow - 18 december 2011 17:00

Hugo ska alltid ha en hand i munnen. Suck!

Utan dregglis blir han alldeles blöt, nästan ända ner till byxlinningen.

Men jag tycker att det är så fult att ha såna där runt halsen hela dagarna, man ser ju inte de fina kläderna han har på sig under. Men det är som jobbigt att byta kläder hela tiden också, så vilken tur att dregglisarna åtminstone är snygga nuförtiden! ;)


 Det brukar börja bra med bitring i handen - blir inte lika blött då..

 ..men såklart byter han snart hand eftersom fingrar är godare(?).

 Jamenvisst, kör in dom så att du spyr du Hugo. :/ hmpf

 Till slut kommer andra handen upp igen. Han släpper bitringen..

 ..och försöker ha BÅDA händerna i munnen SAMTIDIGT.

Tokunge!

Kan man göra något åt detta??

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards