justmejustnow

Alla inlägg under januari 2012

Av justmejustnow - 30 januari 2012 14:00

Shit, har det redan gått ännu en månad?! Hugo blev ju nyss 4! Okej, här kommer iaf månadslistan.

(Nya och/eller ändrade saker har, precis som senast, denna färg.)


gillar: 

att man ler, pratar bebisspråk, dansar och sjunger

att leka med pappis

att ligga på skötbordet

att kura ihop sig vid pappas hals när han är trött

att stå

att se på TV

att bada

att bli torkad om munnen

att se på innebandy

att mysa på morgonen med mamma och pappa i deras säng

att ligga kvar i knät och bli smekt på benen efter han ätit

att se tvättmaskinen snurra
att dansa (kring granen t.ex)

gillar inte:

vem som helst längre (verkar börja komma in i "blyg-skedet", blir ledsen när vissa närmar sig)

att bli påklädd ytterkläderna

att ligga/halvligga i knät (förutom vid måltid)


kan:

- NÄSTAN rulla över från rygg till mage (rumpan är över, men armen brukar vara ivägen)

- rulla från mage till rygg

- ligga på mage en stund och få tag på närliggande leksaker

- sitta med stöd (i t.ex matstol)

- skjuta sig bakåt i gåstol liiite lite i taget


har:

storlek 68/70 på kläder

storlek 4 på blöjor (men jag tycker inte att något blöjmärke sitter bra runt hans runda lilla kropp)

nu en längd på 64,5cm och en vikt på 7810g (uppdaterad 1 februari)

säger:

konsonant och vokal ihop: "däh", "löh" (svårt att förklara). Har även börjat testa ett fult ljud; ett slags långt harklande, haha. Annars sitt vanliga "aaooööee" samt småskrik i förtjusning.


sover:

i egen säng ca 22:00 – 09:00 (oftast med två matningar däremellan),

samt oftast EN gång under dagen (30-60min), under vagnpromenad. (För att kunna sova fler gånger under dagen så måste vi ta fler vagnpromenader, eller åka bil en längre bit)


äter:

bröstmjölk (+ ersättning nån gång ibland)


favoritsaker:

mammis och pappis ;)

prasselboken

teven


övrigt:

- lägger fortfarande ofta händerna över ansiktet (och tummen i mun) när han är trött och ska sova

- biter jättemycket på händerna och är kinkig eftersom det är tand på gång. Har ibland riktigt ont :(


Förutom "tand-kinkigheten" är Hugo såklart fortfarande mysig, go, glad och alldeles underbar!

Av justmejustnow - 25 januari 2012 20:00

Våran BVC-sköterska hade kallat till föräldraträff i måndags. Ämnet var smakportioner.

Nuförtiden ska smakportioner introduceras frånochmed 6månaders ålder, innan dess är det bara små fingertoppsmått som gäller. Men nu blir Hugo 5 månader nästa vecka så snart är det dags för små teskedar. Jag längtar!

Och jag blev så glad när jag äntligen fick höra orden "Lyssna inte på alla oss runt omkring, gör det som är bäst för er och ert barn" - BVC som annars brukar anse att saker antingen är rätt eller fel.

Jag har ju länge velat ge Hugo ersättning på kvällen så att han (och jag) sover lite längre innan första nattmålet. Och nu när jag äntligen "fått BVC's tillåtelse" till detta så ska vi prova var tredje natt eller nåt sånt. (varje natt kanske inte går, beror helt på mina bröst hahaha)


Hugo såg de andra bebisarna rulla runt från mage till rygg på träffen, något han själv inte gjort "med flit" tidigare. Men självklart ville han inte vara sämre i måndags, utan hamnade snabbt på rygg. Och nu gör han inget annat om dagarna. (Äntligen!) :)

Annars syns det att de andra bebisarna kommit aningen längre. Hugo har inte lika bråttom. Han observerar länge, och gör sedan rätt på en gång istället. ;P


Efter träffen strosade jag runt på stan innan hemgång, och Hugo sov så gott i vagnen hela tiden. Vanligtvis vaknar han när man går in på affärer men just då sov han som en stock. Så skönt när det händer! För jag har väl nämnt att han aldrig sover på dagarna annars? Nej, utan bara när man är ute och går med vagnen.

Igår sov han 2 timmar(!) under våran långpromenad tillsammans med Malin och sötHampus. Idag har han däremot inte sovit en enda minut, eftersom jag tyckte att det var för kallt för att gå ut. Försökte ju såklart natta honom inne, både i sin egen säng och senare bredvid mig i våran säng. Men den enda som nickade till var jag. :/

Av justmejustnow - 20 januari 2012 12:00

Delar upp bilderna under olika rubriker.


Gladskiten Hugo:

                


Lite outfits:

Första är Liverpoolkläderna han fick i julklapp (från nyårsafton),

sedan följer två "nu ska vi ut och gå med vagnen" -bilder.

Sist en liten tomteHugo.

   

    


Ny leksak: En pingu att hänga på bilstolen, och som blir omtyckt på en gång - eller..?

 

 

 


HälsingeHelgen:

bild 1: I början av nerfärden till farmor (inte så nöjd just där, men med nya leksaken gick det an)

bild 2: Hemma hos farmor, i matstolen hon skaffat (100% mer nöjd)

   


Nyårsafton:

Första bilden har lilla kusin Kevin tagit.

På andra bilden ligger Hugo och sover bredvid pappis, hehe.

   


Hugo och hans favoriter:

bild 1 & 2: med pappis

bild 3: med mammis

bild 4: med 10veckor yngre(!) godisen Hampus. (kanske inte riktigt bästisar, men Hugo hoppas på att bli)

    

     


TokHugo:

bild 1: Hugo är fascinerad av tvättmaskinen när den låter och snurrar

bild 2: Såhär kan det snabbt se ut fastän man lagt honom längsMED ränderna :)

bild 3: Pappis satte Hugo i bumbon och placerade honom ute i hallen. eeh, skamvrå?

  

  

 


Det var dagens godisregn det. Fina karameller va? ;)








Av justmejustnow - 19 januari 2012 20:45

Jag är så förkyyyld! Natten till igår var värst. Idag har jag varit bättre.

Men jag fick så dåligt samvete för att vi bara varit inne hela dan, så efter middan tänkte jag dra iväg vagnen på affärn för att jag och Hugo skulle få lite frisk luft. Men Hugo somnade på två röda, så jag drog därför en halvtimmes runda innan affären för att låta honom fortsätta sova. Nu lär jag väl bli sjukare igen bara för det. :( Men jag hade klätt mig varmt och skönt!!


När jag varit ute och gått så har jag flera gånger hamnat på vägen förbi badhuset. Och nu är jag så sugen på att börja simma. Tänk, en gång i veckan : Aaah, så skönt det skulle vara! Nån som skulle vilja göra mig sällskap?

Är även sugen på att ta med mig Mannen ut en kväll och dansa. Men det kommer inte att hända förrän Hugo somnar tidigare på kvällen och sover bättre om natten. Hoppas det händer inom de närmsta månaderna.. :S


Åter till promenaderna: I söndags efterlyste jag barnvagnsföräldrar i det jättesköööna vädret. Fast, under helgen gör man väl kanske annat med familjen än att vara ute och gå..

Dagen efter var det typ tvärtom. Man trängdes ju nästan på trottoarerna och gångvägarna :) Fast då var det kallare. Så det blev en ganska frisk promenad då, för även om termometern stod på -1 så kändes det som -12. Huvva. Men Hugo hade det varmt och skönt i vagnen, lyckost. ;)


Jag lyckas hitta nya vägar varje dag. Inte bildligt, utan bokstavligt faktiskt. När jag är ute med vagnen så trampar jag helt plötsligt in på smågator jag inte sett förut. Så var det i somras också. När jag och Mannen var ute och cyklade så lurade han med mig på diverse avvägar och backar. Backarna blev dock en aning tunga, eftersom jag var höggravid då. hehe. Men kul var det! Nu, med Hugo i vagnen istället för i magen, så upptäcker vi stan med nya ögon. ;)

Apropå det så kom jag nu ikväll in på en gångväg med en bom i slutet. Bara sådär. Snödrivor på varsin sida, gick inte att ta sig förbi med barnvagnen. Och då har jag en ganska smal vagn ändå. Meeen bara att vända då. :(


Nej nu är det dags att runda av va?

Hugo ligger nämligen på golvet och gapar för fulla muggar. Det brukar börja med glatt prat och sluta med skrik. Han har så ont i tandköttet. Kom snälla tänder, kom - så vi får detta överstökat! (har hört att första tänderna gör ondast?)


Imorn kommer på begäran ett nytt bildregn på min godis. "Försenade nyårskarameller" kan jag kalla dem. hihi ;) Gonatt!

Av justmejustnow - 16 januari 2012 19:00

Onsdag 4jan: BVC. Hugo vägde ca 7200g och mätte 62,5cm. Ligger nu lite Under sin viktkurva, samt lite Över sin längdkurva. Bra det, för han e ju så kort och tjock redan ;)

Torsdag 5jan till Lördag 7jan: Hälsingland, lilla familjen hälsade på Hugos farmor. Och trots att Hugo bara träffat henne en gång tidigare så var hon absolut en favorit. Hugo tycker mycket om farmor. :) På hemvägen åkte vi förbi IKEA Sundsvall och Hugo passade på att hela tiden vara som den solstråle han nästan alltid är. Tack för det.

Söndag 8jan: Innebandymatch för mig. Usch så jobbigt det är när man är otränad. Ååh, tänk att få jogga och inervalla några gånger i veckan och faktiskt orka en match! Efter matchen blev jag dunderförkyld igen (precis som vid nyår).

Måndag 9jan: inget särskilt(?) förutom att Hugo hade näven i munnen och var kinkig hela dagen - HELA! 

Tisdag 10jan: Vagnpromenad med lilla familjen. Jag har inte tyckt om att gå sen all snö kom, för vagnshjulen är lite jobbiga. Men nu har vi börjat gå och det rullar faktiskt på ganska bra iaf.

Onsdag 11jan: ?

Torsdag 12jan: Innebandyträning för mig. Hugo och pappis följde med och hejjade på. Hugo tycker att innebandy är jätteroligt att kolla på :) 

Fredag 13jan: Hugo hälsade på Hampus. Först vagnpromenad, sen lite mys på golvet hemma hos Malin.

Lördag 14jan: Kolla på innebandy i krokom, Hugo fick träffa en bekant till pappis; Anders Södergren. :) På kvällen dansade mammis, pappis och Hugo ut julen. Hugo skrattade hela tiden. Tycker tydligen om att dansa runt granen till sång och musik. :)

Söndag 15jan: Blev gräsänka inför kommande vecka. Tråkigt, men det ska vi väl klara Hugo och jag.

idag Måndag 16jan: Djungelhuset, träffade kusin Kevin, och Max, samt deras mammor. Sen slocknade plutten i vagnen innan vi ens kommit ut från byggnaden, så jag tog en långpromenad för att låta honom fortsätta sova (vilket han gjorde - tack!).


Efter nyår (dvs sen hugo blev 4 månader) så har Hugo blivit annorlunda; han är trött och kinkig. Trött är han eftersom han knappt sover dagtid. Dagarna blir långa, och förut har han ändå varit go och glad hela tiden och behövde inte sova. Men nu blir han grinig på eftermiddagarna (inte så konstigt). Kinkig är han nu också eftersom han har ont i munnen. Ja, för nog är det nåt på gång där alltid! Kan vara en månad bort (kanske mer?) men det frenetiska gnagandet och kinkigheten gör oss väldigt säkra på att det är tänderna som spökar och gör ont. Uscha. Detta gör det ännu svårare att få honom att sova på dagarna, så jag har en liten suris här hemma nuförtiden. Men det är inte så heeela dagarna som tur är. Och inte varje dag. Bara varannan.. ;)


Utöver det så vaknar han fortfarande för mat på nätterna. Han börjar knorra, och försöker man då få honom att somna om, tar upp honom etc så blir det värre. Bara mammis bröst som gäller. Hoppas det ändras snart. Han är dock snäll och somnar ju om på en gång så man sitter ju inte uppe hela nätterna. Men allas sömn störs ju tyvärr.. Ersättning skulle jag vilja ge honom som sista kvällsmål, för då lär han ju sova längre. Men då skulle väl mina bröst sprängas. Hur gör alla andra egentligen??

Av justmejustnow - 4 januari 2012 22:00

Eftersom jag varit sjuk så har jag inte hunnit skriva något om nyår..

På nyårsaftonen tog jag med mig lilla familjen och for hem till en annan liten familj, nämligen min systers. Där åt vi god mat (lagat av min Man) och bara myste och pratade. Barnen busade, och lillHugo låg mest i knät och var lugn och snäll. När vi senare ville att han skulle sova, så ville såklart inte Hugo det. Så han grinade ett tag medans vi försökte lägga honom, innan han till slut fick tillåtelse att stanna uppe - vilket inte gjorde nånting, för då var han lugn och snäll igen. :)

Tolvslaget hade vi inte riktigt peppat upp oss för tror jag, det kom snabbare än jag förväntat mig. Jag ammade Hugo just då, och mitt uppi skulle det skålas. :) En timme senare var vi på väg hem, mätta och nöjda. Alltid trevligt att vara där.




Av justmejustnow - 3 januari 2012 17:30

Fyy faan säger jag bara! Inatt var det minsann inte roligt.

Det började med att jag frös om händerna och fötterna igår under dagen. När Mannen kommit hem hade det börjat kännas lite värre, och filten i soffan räckte inte. Gick och la mig i sängen under täcket. Mannen fick ta hand om Hugo hela kvällen för jag låg däckad till slut. Natten kom och jag frös mer och mer. Fick själv bilden av Leonardo Dicaprio i Titanic framför mig, strax innan han dör. Då han knappt kan prata. Det kändes fan så illa. :/ Tänderna skallrade och högra bröstet gjorde skitont. Ja, jag hade fått stockning (IGEN)! Men Hugo hade på kvällen somnat på ersättning och jag vägrade väcka honom för att kunna tömma bröstet när han äntligen verkade sova hela natten igenom! Men 04:45 orkade jag inte längre, eller mitt bröst orkade inte längre. Så vi väckte Hugo. Medans han hade sovit som en prins så hade varken jag eller Mannen sovit mycket alls tror jag (jag tvingade Mannen att göra saker åt mig hela natten, t.ex värma vetekudden). Spänningen släppte iaf av amningen och vi kunde alla sova en stund till innan det var morgon. När det var dags för Mannen att åka till jobbet så mådde jag dock fortfarande så pass dåligt att jag inte hade klarat mig själv med Hugo, så han fick bli hemma. Så vi lyckades fortsätta att sova lite till, alla tre. Och sååå behövligt det var! Inte förrän nyligen har jag orkat sitta upp i soffan, så tänkte passa på att kika runt lite på nätet medans jag orkar. Mannen fick tillåtelse att gå till gymmet och Hugo sover en stund, så jag tyckte det passade bra. Sitter samtidigt och rullar min favoritjulklapp - Sex and the city. :)

Har fortfarande ganska ont i huvudet, och såklart lite ont i bröstet. Även vänster bröst gör ont? Konstigt.

Men känner mig bättre än tidigare idag, så imorn ska jag väl orka kunna ta hand om ungen min igen. :S

Blir då heller ingen innebandyträning för mig ikväll. Synd med tanke på att man bara går på en varannan vecka, plus att det är match på söndag. Men men..

Av justmejustnow - 1 januari 2012 23:00

Året 2011 har varit det bästa i mitt liv tack vare Hugo.

Självklart har Mannen också en del i det, men det han har gjort för mig går lite längre tillbaks. Han har visat mig glimtar av vem jag kan och vill vara, han har stöttat och motiverat mig, älskat mig, fått mig att vilja.

Trots detta har jag aldrig riktigt nått känslan jag vill ha. Men efter att fått veta att vi skulle få Hugo kom jag närmre, och nu när Hugo är här så är även känslan här, och allt känns bara så himla bra. Även vid stunder då det kommer att bli jobbigt så ska jag komma ihåg den här känslan: lyckan!

haha, låter som nån jävla smörja va? Jag håller själv med om att det låter väldigt djupt och fjantigt.. men det är ju såhär: Är man arg så skriver man ju mer kort och exakt, är man glad så drar man iväg med rosa moln- och blomsterängs-förklaringar. :)


2012 börjar med samma underbara känsla, dock tillsammans med förkylning och trötthet pga sena kvällar sedan jul. Men jag kommer nog snart ikapp.

Hur detta år kommer att se ut beror mycket på lillskiten här hemma. Vi kommer på sätt och vis att ta en dag i taget, men samtidigt kommer ju saker att behöva planeras mer än förr. Dessutom har vi saker dom dop och dagisprat framför oss just nu. Men "nytt år - nya tag", så vi ska ta tag i de där sakerna. Snart. :P


Jag trodde vi skulle behöva planera för en rätt så stor förändring i höst, men det verkar inte bli av - vilket känns helt okej. Kanske blir nästa år istället? Bra, får mer tid till att peppas då. :)


En lista om det gångna året:

1. Gjorde du något 2011 som du aldrig gjort förut? Förlovade mig. Fick barn :)

2. Höll du några av dina nyårslöften? hade inga tror jag

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar? Ja

4. Dog någon som stod dig nära? Nej

5. Vilka länder besökte du? Inga. Blir i år eller nästa istället hoppas jag ;)

6. Är det något du saknat år 2011 som du vill ha 2012? Är nöjd med det jag fått! ;)

7. Vilket datum från 2011 kommer du alltid att minnas? 30augusti (Hugos födelse)

8. Vad var din största framgång 2011? Hugo

9. Största misstaget? vet ej?

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Nej men gravid vilket innebar svår foglossning :(

11. Bästa köpet? ingen aning

12. Vad spenderade du mest pengar på? blöjor?

13. Gjorde någonting dig riktigt glad? Ja flera saker!

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2011? vet ej

15. Var du gladare eller ledsnare 2011 jämfört med tidigare år? Gladare. Bästa året i mitt liv!

16. Vad önskar du att du gjort mer? flera saker. och önskar att jag KUNNAT röra på mig under graviditeten

17. Hur tillbringade du julen? med min egna lilla familj samt mor, far och syskon med familjer

18. Blev du kär 2011? Jag var redan kär!

19. Favoritprogram på TV? På slutet var det väl Greys Anatomy isf

20. Bästa boken du läste? läroböckerna? :S

21. Största musikaliska upptäckten? ingen?

22. Något du önskade dig och fick när du fyllde år? kommer ihåg två saker, och fick båda :)

23. Något du önskade dig men inte fick? nope :)

24. Vad gjorde du på din födelsedag 2011? hmm.. kommer inte ihåg. Minns bara att det var en lördag.

25. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? ja säkert, men det var ändå väldigt bra! :)

26. Hur skulle du beskriva din stil år 2011? leggings

27. Vad fick dig att må bra? att bli gravid gjorde mig lyckligare än nånsin! (förutom foglossningen)

28. Vilken kändis var du mest sugen på? va? haha ingen

29. Vem saknade du? ingen tror jag. fast längtade efter bebis!

30. De bästa nya människorna du träffade? min Hugo. Han är allra bäst! 



Gott Nytt År!

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards