justmejustnow

Alla inlägg under juli 2011

Av justmejustnow - 31 juli 2011 18:30

vecka 35

graviditetsbesvär: foglossning, sammandragningar, svullna fingrar och tår,

vikt: 74,25kg hos BM 28juli (v34+4) > eftermiddagsvikt tillochmed :O

motion: - (haha, börjar bli löjligt. varför har jag ens kvar denna underrubrik?!)


Foglossningen har senaste 3½ veckorna inte varit lika illa som förut (peppar peppar). Kanske för att jag knappt vågat röra mig? Aja, ändå är det ju fortfarande inte roligt alltså. Har varit sjuk ett par dagar och skulle idag ut och gå lite i friskluften (och den härliga värmen!!), så jag och Mannen var ner en liten sväng på Yran. En kortis med mjukglass och snowslush. Och det kändes ju rätt okej, går jag långsamt så lider jag inte så mycket. Men nu efteråt känns det ju. Och inatt kommer det väl att vara förjävligt, för det är på nätterna det är värst. Då gör det ont på riktigt. När man försöker vända på sig så känns det som om man ska gå av på mitten. Det knakar och knastrar i bakfogarna och ilar som fan i blygdfogen. Usch! Men jag är sååå tacksam att det varit bättre senaste månaden! Tidigare var det förjävligt hela dagarna. Att det bara är nätterna nu kan jag ta.


Plutten är vaken och sprattlar rätt ofta och kraftigt nu tycker jag. Men inte som tidigare snabba, hårda sparkar utan mer som väldigt starka rörelser bara. Så nu är det inte lika obehagligt som tidigare. :)

34 dagar till BF, herreguuud! Varför är jag inte mer nervös? Är ju lugn som ett glas mjölk ju! (gillar inte filbunke hehe)

Av justmejustnow - 29 juli 2011 07:30

Igår var jag på mitt sjätte besök hos barnmorskan.

(Skulle egentligen varit dit 13juli, men låg ju på BB för övervakning då, så blev ombokad till igår.) Min vanliga barnmorska är fortfarande på semester så jag fick träffa en annan. Och henne går jag då inte till igen. (det ska jag MINSANN förklara snart..)

Min vanliga BM brukar säga saker som "Det är helt normalt" eller "Det är så olika för alla", men oftast verkar hon inte själv veta mer än jag och måste då slå upp sakerna i nån bok eller på nätet. Visst har jag blivit irriterad ibland, men igår saknade jag henne. Jo, för hellre det än en "minsann"-tant..

1. Ja, den här andra barnmorskan föste in mig i rummet (men stängde INTE dörren efter oss), satte sig vid datorn och klickade, och sa först inte ett ord.

2. Efter en stund frågade hon irriterat om jag glömt att ta med urinprov. Nej, sa jag, men förklarade att jag inte visste hur jag skulle få med mig morgonurin till henne klockan tre på eftermiddagen(!). Jamen DET var ju så löjligt enkelt att man bara stoppar in det i kylskåpet - håller hela dagen minsann! (Jaha, men då vet jag till nästa gång. Förlåt då..)

3. Efter att snabbt ha kollat på sin dator igen så ändrade sig hon dock om urinprovet - jag skulle visst inte behövt ta med mig något ändå, för det skulle gå minst 10dagar från penicillinkurens slut till ny provtagning - och nu var vi bara inne på åttonde dagen. Jag berättade att jag fått informationen om att 7 dagar skulle räcka, men så var det ju minsann inte fick jag tillbaka. (Nehe? Konstigt, med tanke på att informationen JAG fick, kom från en annan barnmorska på samma MVC!??) Sen var det tyst ett tag..

4. När det var dags att mäta magen fick jag minsann inte ligga som jag ville på britsen, för då skulle måttet bli fel. Jag försökte förklara att foglossningen gör att jag inte kan ligga raklång och att min vanliga barnmorska aldrig tvingat mig att ligga på ett särskilt sätt, men jag kom av mig när hon utan förvarning ändå tryckte ner benet på mig och började mäta. (Ont som fan gjorde det, och efteråt tog det tid att ta sig upp igen!) Hon gick tillbaka till datorn och skrev in måttet (magen följer för övrigt kurvan helt perfekt) och blev sen tyst igen. Hon satt bara där och glodde på sin dataskärm och jag visste inte om jag vågade prata eller om jag störde henne då?

5. Helt plötsligt sa hon nåt i stil med "ajabaja, vad är det jag ser?" och menade då att fy mig som inte gått upp tillräckligt mycket i vikt. Jag försökte återigen att förklara mig, sa att ingen har kommenterat vikten negativt förut, och att jag faktiskt har gått upp sen senaste vikten skrev in på den där datorn! Men jag blev avbruten - jag ska minsann väga några kilo till! Sen drog hon in mig i rummet där vågen var. "mm, aha.. jaa.." sa hon bara, och sen gick hon in till första rummet igen. Hon satte sig vid datorn (antagligen för att skriva in min vikt) och för sista gången kom dom där låååånga tysta sekunderna. För sen lutade hon sig tillbaka i stolen, tittade på mig, och sa till slut att det var allt för idag om jag inte hade några funderingar. Gissa hur fort jag försvann? På en halv sekund kanske..


Allt var iaf bara bra med både mig och plutten i magen, vilket ju är det viktigaste.

Av justmejustnow - 24 juli 2011 10:00

vecka 34

graviditetsbesvär: foglossning, sammandragningar, svällda fötter och fingrar, trög mage, halsbränna (endast natten till idag, annars inget alls)

vikt: 74,5kg här hemma alldeles nyss (v33+6) :O (känner mycket vätska i kroppen)

motion: -


Herregud, ett helt kilo på en vecka?? Neeej, sluta!! ca 500gram i veckan sista tiden har jag hört, men inte ett HELT KILO!?! Bajs! :S


Plutten hickar då och då. hihi. Konstigt nog har jag bara kunnat känna detta de senaste få veckorna. Innan dess kanske plutten legat på nåt sätt att jag inte känt, eller så har det inte varit kraftigt nog tidigare. Man e ju trots allt inte stor där inne, förra veckan endast 1800gram enligt tillväxtkontrollen.



Av justmejustnow - 17 juli 2011 17:15

vecka 33

graviditetsbesvär: foglossning, sammandragningar/förvärkar, svällda fötter och fingrar

vikt: 73,3kg på förlossningen 12juli (v32+1) > iofs "kvällsvikt", men räknar det ändå. 73,5kg på min egen våg idag, men då på morgonen

motion: ingen :(

Av justmejustnow - 15 juli 2011 10:15

Oj då minsann!

Kvinnokliniken ringde just och berättade att man hittade bakterier i min urinodling från vistelsen på förlossningen. Jahaja, och här hade man sagt att min förra odling varit missvisande! Nu får jag iaf antibiotika i 5 dagar så ska det väl vara bra sen. 

Ja, man ska lita på sin egen instinkt ibland.. ;)

Av justmejustnow - 14 juli 2011 22:00

Boy do I have a story for you!


I tisdags låg jag hela dan med feberkänslor samt illamående av smärta i ryggen och längs sidorna av buken. Kom till slut att tänka på att barnmorskan berättat om viss bakterieflora i en urinodling jag gjort, men inget som var allvarligt så länge jag inte hade några symptom. Men jag fick nu ändå idén att jag kunde ha urinvägsinfektion - eller rent av njurbäckeninflammation eftersom det gjorde så ont. 

Kl 15:30 ringde jag därför hälsocentralen och frågade vad man gör om man tror att man fått detta. Fick svaret att ej vänta till nästa dag utan komma in direkt eftersom jag är gravid, men dom hade själva inga tider kvar så jag skulle ringa 1177 - där kunde man skicka mig vidare till distriktsläkare efter kl 17:00. Gjorde som dom sa, men på 1177 tyckte man inte att detta var ett ärende för distriktsläkaren, utan istället sa dom "du ska till akuten". Blev såklart lite orolig eftersom jag legat hela dan utan att göra nåt - och nu sa dom att det är så pass brådskande.

Men sagt och gjort, 17:00 var jag på akuten. Där frågade dom hur långt gången jag var och jag sa vecka 33, och då förstod dom inte varför jag hade blivit skickad dit när jag egentligen borde fått komma till förlossningen. Så dom ringde upp till förlossningen, och dit skulle jag nu få komma istället. Jahopp, bara att fortsätta göra som vårdpersonalen säger då tänkte jag. Varför sluta nu liksom? :)

På förlossningen kollade dom allt som går att kolla tror jag. Urinprov, blodprov, blodtryck, hjärtljud (ctg), fostervatten (ultraljud), livmodertapp, min vikt.. Och ja, allt såg ju helt och bra ut. Dom hade även kollat upp resultatet från urinodlingen hos barnmorskan och trodde att jag nog hört fel, för det var andra sorts bakterier som hittats, dvs inga tecken på infektion eller annat. Så bra då. Och jag hade inte längre ont eller feber heller. Ändå ville dom behålla mig över natten. (Jaha?)

Mannen min skrämde mig lite när han sa att varför hålla kvar mig om det inte finns en liiiten risk att det är nånting? Jo precis, nästa dag fick vi veta att dom vid ultraljudet föregående dag hade tyckt att det fanns för lite fostervatten och hade bokat en tillväxtkontroll under onsdagen (igår). Inget dom sagt till oss (kanske inte ville skrämma oss?), men vi tyckte iaf då att biten föll på plats. Nånting hade alltså varit värt att hålla mig kvar för!

Men på tillväxtkontrollen såg allt bra ut, plutten var visserligen liiite mindre än vad genomsnittsbebisen "bör" vara vid denna vecka, men fortfarande långt innanför linjerna på den normala kurvan så att säga. Så absolut inget konstigt alls. Denna kontroll skulle göras runt 13:00, men vi fick komma dit redan 09:00 så vi tänkte att yes nu får vi åka hem tidigt. Men nej, vi skulle stanna på rummet och vänta på att doktorn skulle kolla livmodertappen en extra gång. Men just då var han upptagen med en tvillingfödsel som kunde ta ett tag, så det var bara att snällt sitta och vänta. Och vänta. Och vänta. Ca 16:30 kom doktorn och frågade om jag ville stanna en natt till eller om jag gärna ville sova hemma. (Hem hem hem!!) "Jag åker gärna hem" sa jag. "Då gör vi en sista undersökning nu så får du åka hem" sa han. Och eftersom jag bor så nära förlossningen så gick det bra. "Men visar det sig sedan att bebisen vill ut så vill den det.." (Jaha??! Finns det alltså tecken på det eller??) Man blir ju fan orolig när den där meningen är den sista man får höra! Under hela dygnet på förlossningen/BB ser allt perfekt ut, "men...." - Usch dumma doktor som skrämmer upp oss sådär. Men allt såg bra ut även under sista undersökningen, så inget verkade vara på gång iaf.

Aja, vi fick då alltså åka hem 17:00 igår - trots att jag sista tiden började få tillbaka värkarna - och väl hemma fick jag några värre värkar, men sen kunde jag somna. Har haft ett par värre värkar idag också, men tänker bara ringa in om de blir värre eller tätare. Men jag vill INTE in igen! Inte förrän tidigast mitten av augusti..!

Av justmejustnow - 10 juli 2011 22:00

vecka 32

graviditetsbesvär: foglossning (fast mycket mildare än vanligt, wiho!), nästäppa, sammandragningar & förvärkar, svällda fötter och fingrar (men inte ofta, även lite förra veckan)

vikt: ca 73,4kg idag (på min egen våg som jag just skaffat)

motion: lördag cykla 35min


Jag tror att vikten går lite upp och ner där runt 73-74kg eftersom jag är svullen då och då, men nu när jag har en våg hemma så kan jag alltid gå efter morgonvikten. Så att det blir rätt så att säga. ;)


Igår cyklade jag en sväng. Första turen på flera veckor tror jag visst? Och bra gick det! Det var riktigt härligt cykelväder (förutom att det blåste lite ont om öronen) vilket gjorde det hela mer underbart. Åh vad skönt det var att kunna röra på sig. Man är ju inte direkt bortskämd med den förmågan nuförtiden.. :/

Så sent som i onsdags tog jag mig (knappt) fram på kryckor, näst intill olidligt var det! Kunde varken gå, stå, sitta eller ligga smärtfritt. Men sedan vaknade jag på torsdagen och nästan all smärta var borta. Bara sådär!? Så i helgen har jag haft foglossningssemester minsann - TACK GUD!! Men bara för det så lär den väl vara tillbaka imorn bitti igen.. :/

Tro mig, jag ÄR överlycklig över att ha fått dessa dagar! Men jag har ju börjat få förvärkar (fan va jävla obehagliga dom ska behöva vara förresten!?) så självklart var ju helgen inte helt smärtfri ändå. :( Typiskt nog har dom då och då varit rätt jobbiga. Men det är ju som det är - alltid nåt att klaga på. ;P 

Av justmejustnow - 3 juli 2011 17:30

Har glömt berätta vad jag fick veta hos BM i onsdags. ;P

Under förra veckans besvär nämnde jag ju "magont med mensvärk", och beskrev sedan lite närmre att det var riktigt obehagligt flera kvällar.  

Hursomhelst; det visade sig vara förvärkar. Så nu har jag inte bara vanliga sammandragningar, nu har jag också förvärkar - vilket alltså verkar vara två skilda saker(?). Men tydligen är båda sakerna lika vanliga, så jag ska väl inte bli stressad då. Men visst låter förvärkar som nåt man får bara ett par veckor innan förlossning?

:S


vecka 31

graviditetsbesvär: foglossning, lite sammandragningar, nästäppa, RLS, förvärkar(!)

vikt: 73,85kg hos BM 29juni (v30+2) dvs prick +5kg sedan inskrivningen

motion/träning: ingen. (Denna vecka har jag dock kunnat vissa dagar, men har varit otroligt lat!)

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards