justmejustnow

Alla inlägg under februari 2014

Av justmejustnow - 26 februari 2014 22:00

Tänkte summera senaste dagarna, men minnet är kort..

Från måndagen kommer jag bara ihåg att vi var så sent ute att Hugo fick sin kvällsfika redan på affärn.

Suveränt, tyckte han..

 

I tisdags hade vi utvecklingssamtal på dagis, Hugos första. Han är tydligen INTE vildare än andra barn, skönt att höra faktiskt. :) Vi pratade ytterkläder, lunchvila och mellanmål - ja sånt där man kommer på att klaga om, ni vet. ;)

En sak som jag INTE vet hur vi ska lösa är, att han nu två dagar i rad vägrat somna på dagis. Han slocknade snabbt förut, men fröken sa att han efter jul har tagit längre tid på sig. Och nu vill han tydligen då inte alls. Men jag förstår inte varför han börjat såhär, för han är fortfarande i behov av en sovstund efter lunch. Om han hoppar över den, eller bara blir lite försenad, så hinner han komma upp i högvarv och får svårare att lyssna och göra som man säger. Sedan kommer ju fas 2 som är gnäll och gråt för ingenting. Så att bli av med den vilan är inget jag vill vara beredd på. Men ja, hur gör man då? Han vägrar ju. Hemma är han fortfarande lika lättlagd, men vi har ju iofs andra rutiner. På dagis kan dom ju inte göra annat än att lägga honom i vagnen som vanligt och hoppas på att han är trött nog att ligga kvar tills han till slut somnar. Eller vad kan dom göra? Och vad kan man kräva? Nej, jag är helt villrådig. Ville INTE att detta skulle komma innan han var redo..

Efter dagis i tisdags fick Hugos kusin följa med oss hem. Det blev korv med bröd till middag då inte vilken mat som helst går hem lika bra där som hos Hugo. ;) Efter middan hann vi med lite spel m.m innan han åkte hem igen.

  


Dagens middag blev bananpannkaka, något jag aldrig gjort förut. Jag frågade Hugo vad han ville ha, och han svarade "banan, kaka". Jag frågade om han menade pannkaka, men då svarade han bara "banan". Eftersom vi inte kom längre i den diskussionen så fick det bli bananpannkaka. Och det var ju jättegott tyckte Hugo. Tur för mamma. :)


Steg 2 i vårt förrådsprojekt inleddes på kvällskvisten, dvs uppröjning i det mindre förrådet här i källaren. Efter att ha kört iväg massa saker till vårt nya, större förråd i helgen (steg 1), så fick vi äntligen mer plats för de saker vi använder dagligen/ofta (t.ex. barnvagn). Så ikväll började vi med några krokar samt en lagerhylla för att få ordning på de mindre grejerna. Hugo skulle förstås hjälpa till att bygga. :) 

 

Hugo kom därför inte i säng förrän 20:30 ikväll, och utan lunchvilan var han såklart redan jättetrött när vi äntligen hamnade i soffan inför läggningen - så stackarn somnade i mitt knä innan vi hann gå in till sängen. Ungen min. <3

 

ciao.

Av justmejustnow - 23 februari 2014 22:30

Men herreguuuud, en hel månad sedan jag skrev! Vart tar tiden vägen? Å jag gör ju inte direkt något viktigare på kvällarna, så egentligen har jag haft MASSOR av tid att ödsla på små inlägg då och då. Men nä, jag tänker alltid att jag ska skriva "ett längre" inlägg, och då låter det för jobbigt och så blir det istället inget alls.

Som vanligt. Japp...


Hmm, vad har då hänt senaste månaden? Inte sådär jättemycket, men...

Min trötthet har avtagit lite, jag är med andra ord pigg fler timmar av dygnet nuförtiden. Jippi! Jag har dock fortfarande svårt att somna på kvällarna, det kan ta flera timmar från då jag släcker lampan. Men när jag somnat så sover jag Nu bättre resten av natten än vad jag gjort förut, så det går helt klart åt rätt håll! :)


Hugo har slutat med välling. Orsaken var att han helt plötsligt vaknade blöt nästan varje morgon ett par veckor i sträck, och vi förstod inte varför. Förstår nog fortfarande inte varför, men efter att ha slutat med välling så har det inte hänt igen. Han hade annars gärna fått fortsätta med välling ett tag till - för det var en så bra "varva ner i soffan"-grej i nattrutinen - men eftersom han själv tog det så bra att bara sluta så börjar vi inte igen. Jag trodde det skulle bli svårt, för när vi någon gång tänkt hoppa över vällingen förut så har han bestämt sagt emot. Men precis som med nappen för längesen så blev det inte heller nu någon protest när jag då bara helt plötsligt en kväll sa att nu gör vi såhär istället. Han har inte bett om välling sen dess heller, vad jag kan komma ihåg.

Ja, det var väl den "största Hugo-grejen" som hänt senaste veckorna.. :)

Eller jo, och så har han ju klippt sig!! Så nu är det långa "gull-bus"-håret borta som alla jämt klagat på (och som jag älskade!!) och istället ser han nu ut som en lilla vilda ligist han är, hihi. ;)

Före:

 

Efter:

 

 

Några fler bilder från senaste tiden:

 > Besök hos farbror doktorn. 

 > Lite bob-åkning.

 > Gömmer oss för hemsk snöblåst på väg hem från dagis.

 > Huligan med "stulna" solbrillor på roddmaskin, proffs såklart. ;)

 > Lite lek i "Vinterparken".

(Hugo fick lyfthjälp av pappa för att kunna kika upp ur takhålet på igloon, hihi.)

 > Att handla efter dagis är skoj trots att man är hungrig och trött..

 > Jag tycker om pussel, men jag är för bra. Det gick för fort. ;P

 > Egengjord "tavelhylla", hihi snygg va? 

(klädnypor med teckningar längs en tråd, potentiell design av Hugos annars så tråkigt tomma väggar)  

 > Lyx med lite extra god middag då och då. Mums ;)

 

Denna helg har bestått av dels en lördag med lite morgonskidåkning 

samt (resten av dagen) födelsedagsfirande för kära mamma som fyller jämnt;

  

och dels en söndag med påhälsning och pannkakslunch hos Hugos bästa kompis (som visade upp sin nya lillasyster), OCH - bäst av allt tror jag haha - en släpvagnskörning med massa grejer till vårat nya, stora, egna förråd! Nu får brorsan äntligen ha sitt förråd ifred, och själva kan vi nu komma och gå som vi vill med all skit vi ställer undan. ;) Det lustiga är att, hälften av alla kartonger vi äger står det "bebissaker" på. Tydligen. Fan vad mycket kläder och grejer en liten skitunge kan ha! Aja, där får dom kartongerna nu stå en liten stund - tills det är dags för Hugos småsyskon att komma. Heja heja.

 

ciao.

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards