justmejustnow

Alla inlägg under september 2012

Av justmejustnow - 29 september 2012 11:00

Hugo lär sig så mycket och jag glömmer dokumentera allt. Helt plötsligt har det gått flera månader utan att jag skrivit.


T.ex så är han väldigt hjälpsam vid av- och påklädning, sträcker upp armar och lyfter på ett ben i taget när kläder ska av. När man ska på med kläderna så behöver jag bara sätta mig ner och visa kläderna så har han kommit och satt sig i knät. Han har även börjat hålla fram huvudet när det är dags för mössan. :)

 

Apropå sätta sig i knät så kan han ibland gå och hämta en bok och komma och vill upp i knät och läsa. Myskillen! 

Ännu en sak apropå sätta sig är att han för två helger sedan helt plötsligt klättrade upp och satte sig på en pall och dinglade sött med benen. :) Saken är den att han tidigare aldrig brytt sig särskilt mycket om att försöka klättra och så. Men pallen hos farfar i Uppsala var antagligen så pass låg att han omöjligt kunde undgå att testa. :) Men än har vi ingen klätterapa här hemma, vilket är skönt. Hörde igår av andra i föräldragruppen att deras barn ska klättra överallt!

Hos farfar lärde han sig även att ta det lugnt vid trösklarna, vilket han sällan brytt sig om tidigare. Eller senare. ;)

 

Hugo pratar mer och mer, som tidigare nämnt, med tungan rullande utanför mun. :) Han har fått några ord i ordförrådet nu, men tydligast är mamma. Senaste uttrycket som kommit är när han låtsas prata i telefon; hallå hallå. Fast det man hör är typ "addla-addla". Mannen berättade även för mig nu idag att han sagt lampa. Ja, och så säger han ju tack tack efter maten! :) 


Och ja, apropå mat.. Han kan fortfarande inte hantera bitar i maten. Makaroner verkar dock gå bra(?). Om han inte är för trött. Men t.ex banan går inte. Jag vet inte varför, men han ska antingen trycka in hela bananen på samma gång och det går ju såklart inge bra. Eller så tar han fina små tuggor men verkar inte bry sig om att känna efter hur konsistensen är utan bara sväljer, och så sätter han i halsen och kräks. Och så gör han jämt! Vi provar att ge honom bitar till en början, men efter några tuggor som bara kommer upp igen så mosar vi resten av måltiden. Hur kan man träna det där undrar jag? Dom lär sig tids nog, ja, men hur? När? Aja, vi har väl inge bråttom.. För övrigt äter han fortfarande som en häst. Allt och mycket. :) 

Det är lätt att laga mat till någon som tycker om allt. :)


Ja, det där var väl det mesta tror jag. Har säkert, som vanligt, glömt flera saker som han lärt sig..

JO! Vi har sjungit och läst böcker om kroppsdelar och andra saker så nu kan han t.ex peka på näsan, klappa huvudet och magen. Han kan de flesta rörelser till de vanliga barnramsorna ('i ett hus vid skogens slut' är nog favoriten). Och så kan han peka på fler och fler saker i böckerna när man frågar var dom är. Ena dagen verkar han inte alls intresserad och pekar helt galet men nästa dag har han alla rätt. Så jag vet att han lärt sig.


NU tänker jag inte skriva mer, har annat att göra.

Av justmejustnow - 23 september 2012 22:00

Denna vecka har det hunnits med en del trots att jag inte mått särskilt bra.

Inget utöver ett vanligt veckoschema iofs, men då vet ni inte heller hur dåligt jag mått. :(

- Dels har vi (jag och Hugo) varit på både öppna förskolan och kyrkis. Kyrkis har varit stängt under sommarn, men nu när det dragit igång passade vi på att vara på plats lagom till sångstunden som vanligt. :) Inte lika lätt att sitta stilla nu som i maj men desto roligare att hänga med i sångerna nu när man kan rörelserna, tyckte Hugo. ;)

- Vi har även varit ute i det friska höstvädret. Kallt och blött ibland, men det brydde vi oss som sagt inte om. Eller vi och vi; JAG ville att vi skulle få frisk luft och att Hugo skulle få leka av sig ute eftersom han kan bli så rastlös inne, och HUGO hade absolut inget emot att kravla runt i den geggiga sandlådan eller springa omkring i svårgådda stövlar. Nuförtiden blir han tillochmed ledsen när vi ska gå in. :)

- Självklart har vi lekt och busat mycket inne också. Och sjungit, dansat och sånt.

- Några viktiga ärenden på stan samt stor veckohandling har gjorts.

- Jag har sorterat och packat ner alla bebiskläder stl 50-74 i kartonger. Men alltså fy f**n var mycket kläder! Nu har Hugo kanske bara använt två tredjedelar av dessa men trots tight packning (som jag är så jävla bra på!) blev det ändå 3 stora kartonger - visserligen då inkl ytterkläder som tar större plats men ändå! Bra terapi det här med att packa kläder. Nu väntar mina egna. De ska sorteras, provas, slängas, sparas.. Blä.

- Innebandyn ska jag inte glömma. Framförallt inte att jag hade match igår och idag och antagligen även imorn. Jobbigt schema, det tar på krafterna att spela 3 matcher på 3 dagar. Tur att det är roligt! ;) En sväng på crosstrainern samt några härliga vagnpromenader har också infunnits under veckan. Särskilt härlig var promenaden nu ikväll, för då gick hela lilla familjen. :)


Bilder från veckan:




 

Hugos teckning från Öppna Förskolan. Undra vad det föreställer?

 

Nu vet han hur man kör farmors bil, både framåt och bakåt. "brrm brrm"

 

Bus

 

Hugo KAN äta med sked, men ibland tar det för lång tid. hihi

 

Klädkartongerna. Ja, två av dom iaf. :S

 

Av justmejustnow - 21 september 2012 12:30

Hugo har varit gnällig några dagar och vi TROR nu att det kan vara tänder på gång igen, för han har även dreglat huuur mycket som helst senaste månaden. Och han har inte nöjt sig med att bli tröstad eller hörd, så han verkar inte ha varit i behov av uppmärksamhet så att säga. Fast... han verkar visserligen allmänt missnöjd ibland. Tänk om han är olycklig? Nä, vi hoppas det "bara" är tänder. :S

En stund på öppna förskolan igår eftermiddag verkade iallafall få honom att glömma bort att gnälla, bra bra. De flesta barnen hade dock redan gått hem när vi kom, kanske var de 6st med Hugo? Helt lagom just då.

 

Även idag ville jag få honom på andra tankar så vi startade dagen med kyrkis. Där var lika få barn, nästan bara tjejer. Och inte vet jag om det var därför Hugo utmärkte sig men alltså jävlar vad pojken har blivit social (läs busig och högljudd haha)! Han skriker inte, nej nej. För det är inte ledsen han är när han låter. Hellre att han ropar. Eller han kanske bara pratar högt. Högt och tydligt. Bland resten av barnen på kyrkis så var han ju gaphals, vilket just idag kändes lite pinsamt. Men han var så glad och pratsam och ville att alla skulle lyssna. Han gick in i ett rum, ställde sig mitt på golvet och sa högt "GLABLAGLABLAAA!" och så nickade han och gick till nästa rum. haha. Alltså, jag vet inte var han fått sin röst ifrån. Hemma behöver han inte ropa högt för att få sin röst hörd, och jag skulle inte heller vilja påstå att vi vuxna pratar så himla högt här hemma. Men ligger det i generna så är han körd. ;) 

För övrigt är han jätteduktig på att leka med andra barn just nu. Han ska såklart först och främst gå fram och hälsa (ibland ingår pussar och kramar), men han varken slåss eller drar saker ur andra barns händer. Han går fram och petar eller ställer sig och tittar men sen går han därifrån igen. Men det lär väl komma det där... :/


Nu sover lillfisen. Han var uppe tidigare än vanligt imorse, så efter kyrkis och lunch orkade han inte vänta längre. Stackarn somnade på skötbordet, haha! Så har han inte gjort sen han var nyfödd. Om ens det?! :)

Själv har jag hunnit med en stund på crosstrainern samt en dusch medan Hugo sovit. Och skriva lite i bloggen verkar jag hinna också. :) Det var fasligt vad trött han var idag! Hinner jag äta lunch också tro?

Av justmejustnow - 18 september 2012 15:00

Idag har varit en bra dag trots att vi klev upp tidigare än vanligt.

Att det var lite blött och kallt ute stoppade oss inte idag. Dock är vi aldrig ute särskilt länge, en 1-åring har ju som svårt att roa sig själv utan att man behöver dra dom ifrån "ajaj-saker" hela tiden.

Hugo gillar att leka i sandlådan och att åka rutschkana (fast jag orkar bara lyfta upp honom gång på gång ett tag, sen får det vara nog), men även att bara strosa runt bland gårdarna gillar han. Och han pratar heeela tiden, och högt! "BLABLABLABLA DUDLDUDLDUDLDUDL DADADADA AH OH IH MAMMA MAMMAAA!". Idag lärde jag honom att även vattenpölar är roliga, att man kan stampa i dom. Det skulle jag nog inte ha gjort. För det första blev vi väldigt blöta. Och för det andra blev han ledsen när jag skulle ta honom därifrån. :/

 

 


Dagens mellanmål blev ägg och macka. Egentligen frukostmat, men men. Gott iaf tycker Hugo, som allt annat. Fast lunchen var nog ännu godare (korvstroganoff och ris), eller kanske är det bara min egen åsikt? ;)

  


Just nu sover bustrollet sin eftermiddagslur. Vi trodde han gått över till bara en sovstund per dag, men det visade sig inte hålla riktigt hela vägen till läggdags. Vi får en gladare busunge med två sovstunder, så vi fortsätter så ett tag till. :)

Och han ÄR verkligen en liten gladskit, ett underbart charmtroll - det bästa som hänt mig!

Av justmejustnow - 12 september 2012 10:00

Nu är det 2 veckor sedan Hugo fyllde år. Då mådde han tyvärr inge bra, med sprutan osv.

Han hade också ett "argt" humör som jag inte vet vad det berodde på. Jag kände inte igen honom.

Men nu är han go och glad igen, precis som vi känner honom! :)

 

(Observera kläderna. Dessa hade JAG när jag var liten. hihi)

Av justmejustnow - 11 september 2012 08:00

Idag kan det bli en lång dag. Upp klockan 7 trots att jag var vaken mest hela natten.

Jag var vaken för att jag frös. Pyjamas, täcke och Mannens täcke räckte inte. Jag behövde en varm Mansarm runt mig också. Men när han till slut började snarka i mitt öra var det inte längre lika skönt att ha honom bakom sig. Så han fick vända sig om, och jag fick fortsätta frysa. :(

Det är tur Hugo kan vänta till efter sex med att kliva upp nuförtiden..!


Nu ska den här busungen äta frukost, sen ska vi nog ut och ta en promenad med vagnen.

 



Av justmejustnow - 10 september 2012 21:00










Hugo har vissa saker han gärna gör,

några han önskar han fick göra oftare och några han redan gör nog ofta!


Bus i tältet (som han fick i 1årspresent):    Bus i soffan:

    


Leker med maten gör han inte, men med vattnet..      Stunderna utomhus är härliga.

    


Att krypa in i kastrullskåpet är skoj, likaså att gå längst in under bordet och pilla ner "plupparna" därunder.

   


Att räcka ut tungan har blivit roligt.                             Natalie är en favorit.

När det är dags för bus så är den ute JÄMT.                 Bra med tjejer som vågar sätta en på plats ;)

    


Att äta själv är nu både roligt, lätt och nödvändigt.

Annars blir man besviken.

 


Av justmejustnow - 7 september 2012 17:00

Usch, nu har jag varit dålig på att blogga.

Just nu skyller jag på att jag är och varit sjuk, men främst är det väl intresset som helt enkelt inte funnits.

När Hugo lagt sig så sätter jag mig vid datorn för att blogga, men jag kommer inte på vad jag ska skriva om.

Ena dagen tycker jag inte att det finns nåt att blogga om, men efter en vecka har det hänt så mycket att jag har alldeles för många saker jag vill skriva om och då har jag struntat i det istället för det är enklast. Story of my life, I know.

Men jag vill inte vara sån mer! (över lag alltså) Så jag ska försöka att även på bloggen ta tag i saker, dvs skriva lite oftare men kanske kortare inlägg. Och bloggen är ju till stor del om Hugo för nära och kära att läsa, så jag borde inte ha så svårt att komma på saker att skriva om. :)


Sjukstuga ja, det gäller både Hugo och mig själv. (Mannen kan vara på väg in i nåt han med?)

Jag blev under natten mot måndag dålig och det var nog inte bara förkylning. Influensa kändes det som. Mannen har varit tvungen att vara hemma under veckan, någon hel dag annars delar av dagarna. Nu är jag mest bara snorig så inget att klaga på (förutom att jag missar träning!).

Hugo däremot, verkar ha haft både det ena och det andra. Jag har faktiskt ingen aning vad som hänger ihop med vad. :S Han vaccinerades på 1årsdagen (dvs torsdagen förra veckan) och blev dålig mot kvällen, gnällig och verkade ha ont. Sedan hade han feber och var dåsig hela helgen, vilket vi inte tyckte var särskilt konstigt eftersom sprutan kan göra så. Han fick alvedon så han kunde sova, annars är vi försiktig med sånt. Gillar inte att proppa i honom sånt..

På måndagen var febern äntligen borta, MEN istället fick han nåt slags utslag på huvudet och senare på överkroppen. Då misstänkte jag tredagarsfebern, för utslag har jag inte hört att man får av av vaccinationen. Men ändå lite konstigt att tredagarsfebern dök upp precis när han blivit vaccinerad. Kan det vara så typiskt tror ni? Här hemma säger vi iaf att det var tredagarsfebern tills vi fått veta om sprutan kan ha orsakat utslagen eller inte. Aja, utslagen var borta på onsdagen men då hade han även hunnit bli förkyld. Så nu har jag en glad men snorig kille här hemma, som sover dåligt på nätterna - troligtvis för att det är jobbigt att andas med täppt näsa. :(

Så nu vet ni.


Middagen nyss intagen, hamburgare och potatismos blev det idag. Gott sa Hugo.

Nu ska vi åka på affärn. Kanske följer "ingredienser" för fredagsmys med oss hem.


hejs!

Mina hjärtan

Hugo 110830

Ebba 140619

Mannen i mitt liv

 

Väder Östersund

Kategorier (antal inlägg)

Senaste inläggen

Arkiv (antal inlägg)

Kalender (inlägg markerade)

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards